Ateities kompetencijų ir mokytojų agentiškumo stiprinimas transformuojant mokytojų profesinio tobulėjimo ekosistemą

 

Tyrimo pavadinimas: „Ateities kompetencijų ir mokytojų agentiškumo stiprinimas transformuojant mokytojų profesinio tobulėjimo ekosistemą“

Tyrimo numeris: P-EDU-23-16

Tyrimo laikotarpis: 2025 04 01 – 2028 04 03

Tyrimo vadovė: doc. dr. Asta Meškauskienė

Tyrimo komanda:

Asta Meškauskienė, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto docentė, Pedagogų kompetencijų tobulinimo ir plėtros centro programų vadovė;
Christopher Bezzina, Maltos universiteto profesorius, Mokymosi lyderystės ir inovacijų departamento vadovas;
Dolors Canabate Ortiz, Žironos universiteto profesorė;
Remigijus Bubnys, VU Šiaulių akademijos profesorius;
Tatjana Bulajeva, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto docentė;
Daiva Lepaitė, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto docentė;
Šarūnė Nagrockaitė, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto asistentė;
Agnė Girkontaitė, VU Filosofijos fakulteto Sociologijos ir socialinio darbo instituto lektorė;
Karolina Levanaitė,VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto doktorantė;
Goda Kliučinskaitė, Vilniaus m. Karalienės Mortos mokyklos mokytoja .

Edukacinis tyrimas įgyvendinimas su Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos mokslininkais

Tyrimo tikslas - ištirti į ateitį orientuotų mokytojų kompetencijų ugdymą kaip būtinybę transformuoti mokytojų profesinį tobulėjimą (toliau MPT), atsižvelgiant į XXI a. pramonės revoliucijų keliamus iššūkius.

Tyrimu siekiama kokybinio proveržio MPT transformacijos srityje, atskleidžiant ateičiai reikalingą kompetencijų ugdymą, ištiriant esamą kompetencijų atotrūkį, nustatant veiksmingus MPT modelius, stiprinančius mokytojų agentiškumą, apibrėžiant teoriškai pagrįstą į ateitį orientuotą MPT sistemą, sukuriant į ateitį orientuoto MPT ekosistemos modelį mokykloms, pagrįstą mokytojų ir tyrėjų partneryste, ir jį išbandant.

Siūlomas mokslinių tyrimų projektas yra švietimo tyrimų srities bandymas, skirtas giliems ir įvairiapusiškiems XXI a. pramonės revoliucijų keliamiems iššūkiams spręsti. Pagrindinė projekto mokslinių tyrimų tema "Ateities kompetencijų ir mokytojų agentiškumo (veikmės) stiprinimas pertvarkant mokytojų profesinio tobulėjimo ekosistemą" susijusi su į ateitį orientuotų mokytojų kompetencijų ugdymu. Šios kompetencijos yra labai svarbios, kad mokytojai gebėtų rezultatyviai dirbti nuolat besikeičiančioje švietimo aplinkoje ir technologijų, kur paradigmų pokyčiai ir transformacijos vyksta beprecedenčiu greičiu. Sudėtinga atlikti tyrimą, nes reikia identifikuoti atotrūkį tarp šiandien turimų mokytojų kompetencijų ir ateities kompetencijų, reikalingų nuolatiniams ateities iššūkiams įveikti. Šis sudėtingumas kyla dėl sparčiai besikeičiančio VUCA konteksto, kuriam būdingas nepastovumas, neapibrėžtumas, kompleksiškumas ir dviprasmiškumas, reikalaujantis iš esmės permąstyti mokytojo vaidmenį, įgūdžius ir profesinį tobulėjimą.

Tyrėjų komanda mano, kad reikėtų pokyčių Lietuvos mokytojų kvalifikacijos tobulinimo sistemoje, pereinant nuo vertikalaus modelio, kuris vis dar yra normatyvinis, teisiškai reglamentuotas iš viršaus į apačią nacionaliniu lygmeniu (daugelis strateginių dokumentų ir reglamentų yra pasenę), nelankstūs, lėtai reaguojantys į vykstančius pokyčius ir todėl nebeatitinkantys laikmečio kuriame gyvename, prie horizontalaus modelio, paremto mokytojų agentiškumu, mokytojų kolegialumu ir bendradarbiavimu su suinteresuotomis šalimis - politikais, mokslininkais, mokytojų rengėjais, nacionalinėmis ir regioninėmis institucijomis.

Tyrimu siekiama kokybinio proveržio pertvarkant mokytojų profesinį tobulėjimą (MPT), atskleidžiant ateityje reikalingų kompetencijų gaires, ištiriant esamą kompetencijų atotrūkį, nustatant veiksmingus MPT modelius, stiprinančius mokytojų agentiškumą, apibrėžiant teoriškai pagrįstą į ateitį orientuotą MPT sistemą, sukuriant į ateitį orientuoto MPT ekosistemos (EduLab) modelį mokykloms ir jį išbandant.

Bus vykdoma tokia mokslinių tyrimų veikla:

  • Lietuvos mokyklos ateities vizijos kūrimas remiantis naujausių švietimo tyrimų meta analize.
  • Į ateitį orientuoto mokytojų kompetencijų ugdymo operacionalizavimas, pagrindžiant jo reikšmę mokyklai.
  • Kompetencijų atotrūkio tarp dabartinių ir ateities mokytojų kompetencijų ištyrimas ir teorinis pagrindimas, kokiais būdais šis atotrūkis galėtų būti įveiktas, numatant Lietuvos mokytojų kompetencijų tobulinimo gaires.
  • Atlikti lyginamąją MPT sistemų (vertikalios ir horizontalios) Lietuvoje ir užsienyje analizę, nustatyti efektyvų į ateitį orientuoto MPT modelį (-ius), orientuotą (-us) į mokyklų ir mokytojų kompetencijų stiprinimą.
  • Į ateitį orientuoto MPT sistemos apibrėžimas ir teorinis pagrindimas, siekiant sukurti į ateitį orientuoto MPT ekosistemos (EduLabs) modelį mokykloms (paremtą mokytojų ir tyrėjų partneryste) ir išbandyti jį mokyklose.

Planuojami rezultatai:

Remiantis tyrimo rezultatais, bus sukurtas horizontalusis MPT ekosistemos modelis mokykloms, kuriame daugiausia dėmesio bus skiriama atotrūkiui tarp dabartinių ir į ateitį orientuotų mokytojų kompetencijų mažinti, stiprinant mokytojų agentiškumą, ir išbandytas mokyklose; bus parengtos rekomendacijos nacionaliniams ir regioniniams politikos formuotojams, mokytojų rengėjams, mokytojams, mokyklų vadovams ir mokytojų kvalifikacijos tobulinimo paslaugų teikėjams.

Pagrindiniai mokslinių tyrimų rezultatai bus pristatomi nacionalinėse ir tarptautinėse mokslinių tyrimų konferencijose, mokslinių žurnalų publikacijose ir mokslinėje monografijoje.


proveržio logo

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos