Pedagogų rengimo tarptautinė dimensija: tarptautinis ir tarpinstitucinis bendradarbiavimas

Tyrimo pavadinimas: „Pedagogų rengimo tarptautinė dimensija: tarptautinis ir tarpinstitucinis bendradarbiavimas“

Tyrimo numeris: P-EDU-23-27

Tyrimo laikotarpis: 2025 04 01 – 2028 04 03

Tyrimo vadovas: prof. Rimantas Želvys

Tyrimo komanda: 

Rimantas Želvys, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto profesorius;
Rūta Bružienė, VU Filosofijos fakulteto jaunesnioji asistentė, doktorantė;
Monika Orechova, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto direktorės pavaduotoja, jaunesnioji asistentė;
Evelina Burokė, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto doktorantė;
Rūta Petkutė-Budrė, VU Filosofijos fakulteto Ugdymo mokslų instituto mokslininkė stažuotoja;
Antanas Jonušas, Vilniaus Valdorfo mokyklos mokytojas;
Liudvika Leišytė, Vokietijos TU Dortmundo universiteto profesorė.

Tyrimo tikslas - išanalizuoti aukštųjų mokyklų praktiką ir nacionalinio bei tarptautinio bendradarbiavimo galimybes siekiant didinti mokytojų rengimo programų tarptautiškumą ir sukurti aukštųjų mokyklų bendradarbiavimo mokytojų rengimo srityje modelį.

Tyrimu siekiama ilgalaikio poveikio, pasiūlant aukštųjų mokyklų bendradarbiavimo pedagogų rengimo srityje modelį. Numatomas rezultatas - nacionaliniai pedagogų rengimo politikos pokyčiai, paremti moksliniais tyrimais grįstomis rekomendacijomis. Be to, atsižvelgiant į tyrimo rezultatus bus siūlomi pokyčiai pedagogų rengimo studijų programose. Šie pokyčiai pagerins pedagogų rengimo kokybę, o kartu ir bendrą švietimo kokybę Lietuvoje.

Tyrime sujungiami aukštojo mokslo tyrimai ir mokytojų rengimas, pasitelkiami tarptautiniuose aukštojo mokslo tyrimuose naudojami metodai, siekiant vykdyti moksliniais tyrimais grįstą mokytojų rengimo plėtrą.

Tyrimo komanda remiasi prielaida, kad dabartinis nacionalinis ir tarptautinis bendradarbiavimas Lietuvos aukštosiose mokyklose, rengiančiose pedagogus, tiek kompetencijų, tiek išteklių paskirstymo požiūriu, nėra pakankamas tam, kad būtų užtikrintas sėkmingas ir poreikius atitinkantis būsimų mokytojų rengimas. Taigi, šis tyrimas turi taikomąjį aspektą, orientuotą į paskatų aukštosioms mokykloms bendradarbiauti sukūrimą. Be to, atliktas tyrimas kelių šalių perspektyva papildys augančią pasaulinę mokslinę diskusiją apie mokytojų  rengimo tarptautinimą bei sujungs kelias sritis - aukštojo mokslo tyrimus ir mokytojų rengimą.

Tyrimas apima išsamią lyginamąją trijų šalių atvejų analizę, atliekant literatūros ir dokumentų analizę, pedagogikos studentų ir neseniai studijas baigusių mokytojų apklausą, interviu su ekspertais ir taikant kitus mokslinės analizės metodus. Šiam tyrimui vykdyti suburta tarpdisciplininė tyrėjų komanda, kuri dalyvaus trumpalaikėse stažuotėse pasirinktose šalyse. Taip pat į tyrimo veiklas bei edukologijos doktorantūros procesą bus įtraukti užsienio tyrėjai. Tyrimo rezultatai planuojami publikuoti 5 moksliniuose straipsniuose (3 publikuoti, 2 priimti publikuoti), tyrimo rezultatais ir įžvalgomis planuojama dalintis įvairiose tarptautinėse mokslinėse konferencijose.

Atlikus mokslinį tyrimą, tyrimo rezultatų pagrindu bus sukurtas aukštųjų mokyklų tarptautinio ir nacionalinio bendradarbiavimo pedagogų rengimo srityje modelis. Į modelio kūrimą siekiama įtraukti aukštųjų mokyklų ir pedagogų bendruomenes bei politikos formuotojus (per praktinius seminarus), taip siekiant modelio aktualumo ir tvarumo.

Siekiant šio projekto tvarumo ir tęstinumo, daug dėmesio bus skiriama projekto rezultatų sklaidai. Tyrimo rezultatai ir jų pagrindu sukurtas aukštųjų mokyklų bendradarbiavimo modelis bus plačiai pristatomas tikslinei auditorijai per politikos trumpraščius, socialinę mediją ir žiniasklaidą. Į projekto tyrimo veiklas bei edukologijos doktorantūros procesą bus įtraukiami užsienio tyrėjai.

Bus vykdoma tokia mokslinių tyrimų veikla:

Atliekama literatūros apžvalga apie pedagogų rengimo tarptautiškumą ir aukštųjų mokyklų bendradarbiavimą rengiant pedagogus;

Analizuojami nacionaliniai ir tarptautiniai dokumentai, susiję su pedagogų rengimu, pedagogų rengimo tarptautinimu ir aukštųjų mokyklų bendradarbiavimu rengiant mokytojus;

Analizuojama Airijos ir Suomijos pedagogų rengimo tarptautinimo ir aukštųjų mokyklų bendradarbiavimo pedagogų rengimo srityje politika ir praktika;

Atliekamas mokytojų, baigusių studijas per pastaruosius 5 metus, bei dabartinių pedagogikos studentų, studijų tarptautinimo bei tarptautiškumo kompetencijų ugdymo patirties tyrimas;

Vykdomi interviu apie aukštųjų mokyklų akademinio personalo, rengiančio pedagogus, patirtį ir iššūkius, susijusius su nacionaliniu ir tarptautiniu bendradarbiavimu;

Sukuriamas Lietuvos aukštųjų mokyklų tarptautinio ir nacionalinio bendradarbiavimo pedagogų rengimo srityje modelis;

Parengiamos rekomendacijos švietimo politikams ir kitoms suinteresuotoms šalims, kaip didinti pedagogų rengimo tarptautiškumą.

Planuojami rezultatai:

  • 5 publikacijos tarptautiniuose moksliniuose recenzuojamuose žurnaluose, parengtos remiantis projekto metu atliktu tyrimu;
  • 5 politikos trumpraščiai, parengti remiantis projekto metu atliktu tyrimu;
  • Tarptautinė konferencija pedagogų rengimo tarptautinimo ir aukštųjų mokyklų bendradarbiavimo tema;
  • Aukštųjų mokyklų tarptautinio ir nacionalinio bendradarbiavimo modelis;
  • Keletas straipsnių žiniasklaidoje, kuriuose visuomenei pristatomi tyrimo rezultatai;
  • Keletas pranešimų socialinėse medijose, skirti tyrimo rezultatams pristatyti visuomenei;
  • Seminarai politikos formuotojams, pedagogų rengėjams bei doktorantams.

Pagrindiniai mokslinių tyrimų rezultatai bus pristatomi nacionalinėse ir tarptautinėse mokslinių tyrimų konferencijose, mokslo populiarinimo publikacijose žiniasklaidoje, pranešimuose socialinėse medijose.  


proveržio logo

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos