Delinkventiniu elgesiu pasižymintys vaikai: tinkamiausios mokyklos sistemos reakcijos paieškos

Tyrimo pavadinimas: „Delinkventiniu elgesiu pasižymintys vaikai: tinkamiausios mokyklos sistemos reakcijos paieškos„

Tyrimo numeris: P-EDU-23-14

Tyrimo laikotarpis: 2025-04-01 – 2028-04-03

Tyrimo vadovė: prof. dr. Violeta Gevorgianienė

Tyrimo komanda:

Violeta Gevorgianienė, VU Filosofijos fakulteto Sociologijos ir socialinio darbo instituto profesorė;
Birutė Švedaitė-Sakalauskė, VU Filosofijos fakulteto Sociologijos ir socialinio darbo instituto docentė;
Jenny Wagner  –  Vokietijos Hamburgo universiteto profesorė;
Gintautas Sakalauskas, VU Teisės fakulteto Baudžiamosios justicijos katedros docentas;
Jolita Buzaitytė-Kašalynienė, Universiteto Filosofijos fakulteto Sociologijos ir socialinio darbo instituto docentė;
Eugenijus Dunajevas, VU Filosofijos fakulteto Sociologijos ir socialinio darbo instituto docentas;
Lijana Gvaldaitė, VU Filosofijos fakulteto Sociologijos ir socialinio darbo instituto docentė;
Donata Petružytė, VU Filosofijos fakulteto Sociologijos ir socialinio darbo instituto docentė;
Ingrida Ivanavičė – VU Ugdymo mokslų instituto edukologijos mokslo krypties doktorantė;
Žygimantas Bučius – VU Sociologijos ir socialinio darbo instituto sociologijos mokslo krypties doktorantas;
Vaida Gailiuvienė – Kauno Juozo Grušo meno gimnazijos mokytoja.

Tyrimo tikslas – ištirti, kaip Lietuvos mokyklų sistema reaguoja į delinkventiniu elgesiu pasižyminčius vaikus, ir nustatyti tinkamiausius mokyklų sistemos veiksmus, kurie padėtų atliepti specifinius šių vaikų poreikius.

Atliekant tyrimą bus:

  • ištirta, kokias strategijas Lietuvos mokyklos taiko reaguodamos į delinkventinį vaikų elgesį, nustatyti šių strategijų priežastis ir įvertinti jų sukeliamus padarinius;
  • nustatytos tinkamiausias mokyklos strategijos, geriausiai atitinkančias delinkventinio elgesio vaikų poreikius;
  • nustatyta, kokių išteklių reikia tinkamiausioms strategijoms įgyvendinti;
  • pateiktos rekomendacijos švietimo politikai, mokyklų praktikai ir mokytojų rengimui, kad būtų užtikrintas sėkmingas veiksmingų strategijų įgyvendinimas;
  • plėtojami ir tobulinami edukologiniai vaikų delinkvencijos tyrimai Lietuvoje.

Tyrime pabrėžiama itin svarbi švietimo sistemos problema - būtinybė greitai ir profesionaliai reaguoti į probleminį vaikų elgesį, siekiant palaikyti optimalią šių vaikų raidą ir sėkmingą mokymąsi. Jame laikomasi holistinio požiūrio į delinkventinį elgesį, kuris apima ne tik paties elgesio, bet ir jį skatinančių veiksnių, pavyzdžiui, švietimo sistemos specialistų taikomų strategijų sprendžiant šį elgesį, nagrinėjimą. Įtraukiojo ugdymo tyrimuose retai atsižvelgiama į vaikus, kurių elgesys, nepaisant didelių su mokykla susijusių problemų, yra nepageidaujamas. Siekiant pašalinti šias spragas, projekto metu bus atlikti trys moksliniai tyrimai: 1. Kokybinis tyrimas taikant grindžiamosios teorijos metodologiją, su tikslu atskleisti mokyklos sistemos strategijas, taikomas reaguojant į mokinių delinkventinį elgesį, nustatyti jų priežastis ir pasekmes. 2. Reprezentatyvi kiekybinė Lietuvos pedagogų ir švietimo pagalbos specialistų apklausa, siekiant išsiaiškinti jų požiūrį į delinkventinį elgesį ir nustatyti jų poreikius, siekiant geriau padėti probleminio elgesio mokiniams. 3. Atvejo studija, kurioje taikoma socialinių tinklų intervencijos metodika, su tikslu ištirti delinkventiniu elgesiu pasižyminčių vaikų socialiniuose tinkluose esančius išteklius ir potencialą bei tai, kaip mokyklos gali panaudoti šių tinklų potencialą ugdymo tikslais. Projekto komanda yra daugiadisciplininė (edukologijos, psichologijos, baudžiamosios teisės ir kriminologijos, sociologijos atstovai) ir tarptautinė (tyrėjai iš Vokietijos), vienijanti mokslininkus ir praktikus. Tyrimus papildys veikla, kuria bus skatinamas bendradarbiavimas su užsienio kolegomis ir įtraukiami doktorantai, siekiant plėsti edukologijos mokslo žinias vaikų delinkventinio elgesio srityje. Tyrimų rezultatai bus skleidžiami tarptautinėje mokslo bendruomenėje (publikacijos ir pranešimai konferencijose), pristatomi ir aptariami su politikos formuotojais ir mokyklų bendruomenėse, skelbiami žiniasklaidoje. Tyrimai taip pat padės kurti paramos mokytojams ir mokiniams, susiduriantiems su delinkventiniu elgesiu, strategijas ir taip skatins kurti įtraukesnę ir empatiškesnę ugdymo aplinką.

Planuojami rezultatai:

Siekiant užtikrinti plačią sklaidą, tyrimų rezultatai bus pristatyti 6 moksliniuose straipsniuose – užsienio tarptautiniuose mokslo žurnaluose ir Lietuvos mokslo žurnaluose. Rezultatai bus pristatyti ir tarptautinėse mokslinėse konferencijose. Tyrėjai planuoja 8 pranešimus tarptautinėse socialinių mokslų konferencijose, tokiose kaip EERA, Europos kriminologijos draugijos (ESC), Europos socialinio darbo tyrimų asociacijos (ESWRA) metinėse konferencijose, daugiausia dėmesio skirdami švietimui ir platesniems socialiniams aspektams, kuriuos atskleis projekto metu įgyvendinami tarpdisciplininiai tyrimai.

Siekiant pažangos delinkvencijos tyrimų srityje, projektas suteiks galimybę mokytis edukologijos krypties doktorantams. Trijuose seminaruose, kuriuose dalyvaus tarptautiniu mastu pripažinti Vokietijos mokslininkai, bus sudarytos sąlygoskonsultuoti doktorantus, rengiančius savo disertacijas. Be to, doktorantai galės konsultuotis su projekto tyrėjais. Taip pat doktorantai turės galimybę stažuotis Vokietijos mokslinių tyrimų institucijose.

Remiantis mokslinių tyrimų duomenimis bus parengtos rekomendacijos dėl naujoviškų ugdymo metodų, pagrįstų vaiko interesais ir optimaliomis pagalbos mokytojui formomis. Šios rekomendacijos bus platinamos nacionalinės ir vietos valdžios institucijų sprendimų priėmėjams politikos santraukos forma. Rengiant šią santrauką bus bendradarbiaujama su tarptautiniais švietimo tyrimų tinklais, įskaitant WERA ir IAIE.

Bus suorganizuoti seminarai ir diskusijos, kuriose dalyvaus mokslininkai, mokytojai ir specialistai iš mokyklų bei atitinkamų organizacijų, taip pat švietimo politikos formuotojai. Šie renginiai sudarys galimybes atkreipti dėmesį į projekto metu gautas išvadas, atkreipti švietimo sistemos ir susijusių sistemų dėmesį į delinkventinio elgesio vaikų poreikius ir skatinti taikyti šių vaikų poreikiams pritaikytus mokymo ir pagalbos metodus. 

Remiantis mokslinių tyrimų rezultatais, bus parengtos ir išbandytos priemonės, skirtos darbui su delinkventinio elgesio vaikais, taip pat bendradarbiavimui su tėvais ir kitomis institucijomis stiprinti. Atlikti tyrimai gali suteikti vertingų įžvalgų, kaip taikyti universalaus mokymosi dizaino (UMD) principus, siekiant tinkamai atliepti šios specifinės vaikų grupės mokymosi ir socialinius poreikius. Tyrimo rezultatai taip pat padidins tėvų ir plačiosios visuomenės informuotumą apie įtraukiojo ugdymo būtinybę.

Bus parengtas Vilniaus universiteto mokytojų rengimo studijų programos pasirenkamojo kurso apie moksleivių delinkvenciją aprašas. Peržiūrėtas kitų mokytojų rengimo programos dalykų turinys, įtraukiamos nepilnamečių delinkvencijos mokyklose temą į esamus kursus. Ilgainiui tai padidins būsimųjų mokytojų kompetenciją dirbti su mokiniais, kuriems būdingas delinkventinis elgesys.

Siekiant plačiai pasiekti mokyklų specialistus, projekto metu bus sukurtos 4 tinklalaidės. Jos didins informuotumą apie delinkventinio elgesio priežastis, delinkventiniu elgesiu pasižyminčių vaikų ugdymo poreikius ir veiksmingas mokymo strategijas, padedančias šiuos poreikius atliepti.

Rezultatai bus skleidžiami plačiajai visuomenei per publikacijas Lietuvos žiniasklaidos priemonėse, tokiose kaip LRT.lt, 15min.lt ir ltytas.lt, taip pat per minėtus podkastus.


proveržio logo

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos