Turku2Įgyvendinant Vilniaus universiteto projektą „Aukštųjų mokyklų tinklo optimizavimas ir studijų kokybės gerinimas Šiaulių universitetą prijungiant prie Vilniaus universiteto“ (projekto nr. 09.3.1-ESFA-V-738-03-0001) prof. Valentina Dagienė vasario-kovo mėn. stažavosi Turku universiteto mokymosi analitikos mokslinių tyrimų institute. Profesorė dalinasi stažuotės įspūdžiais.

Instituto veiklą sudaro trys pagrindinės veiklų sritys: 1) skaitmeninio mokymo ir mokymosi analitikos tyrimai, 2) edukacinės medžiagos, mokomųjų priemonių, praktinių metodų kūrimas ir tobulinimas ir 3) skaitmeninių priemonių ir analitikos naudojimo poveikio visuomenei analizė. Instituto mokslininkų ir praktikų grupelė, vadovaujama profesoriaus Mikko-Jussi Laakso, sukūrė plačiai naudojamą skaitmeninę mokymosi platformą ViLLE, kuri grindžiama mokymosi analitikos tyrimais ir yra naudojama bendrojo ugdymo mokyklose ir universitetuose. Nuolat atliekami moksliniai tyrimai rodo, kad ši platforma gali pagerinti mokinių mokymosi rezultatus, padėti studentams įvaldyti programavimo kalbas, sumažinti iškrentančių studentų, ypač pirmakursių, skaičių, suteikia lankstesnę galimybę mokytis kelių dalykų vienu metu.

Mokymosi analitikos mokslinių tyrimų institutas ne tik rūpinasi skaitmeninio mokymosi metodais, bet ir reprezentuoja Turku universitetą siekiant geresnių studijų visiems besimokantiems. Institutas plėtoja ir tobulina mokymo medžiagą, priemones ir metodus siekiant užtikrinti aukštesnius studentų mokymosi rezultatus ir palengvinti jų integravimąsi į darbo rinką. Tai yra svarbi ir aktyvi Turku universiteto dalis. Galima išskirti keturias pagrindines instituto tyrimų sritis: 1) psichometrija ir mokymsi analitika, 2) programavimo pedagogika, 3) automatinis mokymosi sunkumų atpažinimas ir 4) skaitmeninis matematikos mokymosi kelias. Psichometrija ir mokymosi analitika yra svarbi mokslinių tyrimų sritis, padedanti suprasti ir įvertinti mokymosi procesus, nustatyti, kuriems mokymosi metodams ar priemonėms reikia skirti daugiau dėmesio, kad pagerintume mokymosi rezultatus. Programavimo pedagogika (arba programavimo didaktika) yra viena reikšmingiausių šiandienos sričių, nes visuomenėje yra didelis poreikis išmanančių ir galinčių programuoti žmonių. Šiai sričiai būtina kurti efektyvius mokymosi metodus ir priemones. Automatinis mokymosi sunkumų atpažinimas yra labai aktualus dėl to, kad skaitmeninio mokymosi metu galima gauti daugybę duomenų apie mokymosi procesą ir dėl to yra galimybė automatiškai identifikuoti mokymosi sunkumus ir pateikti tinkamas rekomendacijas studentams. Skaitmeninis matematikos mokymosi kelias (arba trajektorija) yra svarbi sritis, ypač bendrojo ugdymo mokyklai, nes matematika yra vienas sudėtingiausių mokomųjų dalykų, kuris reikalauja daug pastangų ir laiko. Skaitmeniniai mokymosi metodai gali padėti supaprastinti ir palengvinti mokinių matematikos mokymosi procesą.

Visa tai išsamiai aptariau su šio Mokymosi analitikos mokslinių tyrimų instituto darbuotojais kas savaitę rengiamuose seminaruose, diskusijose. Institute nemažai doktorantų, kurie atidžiai seka naujausių technologijų pokyčius. Stipriai bendradarbiaujama su verslo įmonėmis ir mokyklomis. Lietuvoje žinomas platformos ViLLE analogas Eduten – iš tiesų, tai ta pati sistema, tik perduota įmonei valdyti ir platinti užsienio šalyse. Naudojant ViLLE pagrindinis dėmesys kreipiamas duomenų rikimui, analizei ir tolesniam mokymosi gerinimui. Vilniaus universiteto mokslininkų ir savanorių grupelė jau daugelį metų talkina ViLLE kurdami naujus informatikos uždavinius, gerindami platformos dizainą, testuodami funkcijas. Mano stažuotės metu surengėme seminarą ir pakvietėme grupelę Vilniaus universiteto entuziastų. Atvyko doktorantas Daumilas Ardickas, dr. Bronius Skūpas, dizaineris ir IT specialistas Vaidotas Kinčius, taip pat pora mokytojų iš Klaipėdos Gedminų progimnazijos – Indra Sudeikienė ir Daiva Gaučytė. Šios mokytojos jau apie dešimtį metų naudoja ViLLE savo pamokose pradinėse klasėse.

Tarptautinė stažuotė Turku universitete buvo įdomi ir produktyvi, talkinau atliekant įvairias užduotis, susijusias su mokymo metodais ir technologijomis. Įgyta patirtis ir žinios yra labai vertingos ir naudingos tolesnėms kasdieninėms mokymo veikloms. Sužinojau apie įvairius Turku universitete taikomus ugdymo metodus ir išsamiau susipažinau su mokytojų rengimo programomis. Bendradarbiavau organizuojant tarptautinę konferenciją ITiCSE, kuri vyks Turku universitete liepos 8-12 dienomis (https://iticse.acm.org/2023). Aš esu šios konferencijos programos komiteto narė, atsakinga už doktorantų konsorciumo organizavimą.

Taip pat dalyvavau diskusijose aptariant instituto vykdomus projektus, tokius kaip VRACE, MATHESIS, JANUS, Nordplus, CT&MathABLE (daugiau apie šiuos projektus čia: https://en.learninganalytics.fi/operation). Talkinau rašant Spencerio fondui (JAV) projektą „Daugiakultūrinis informatinio mąstymo ugdymo tyrimas“.

Džiaugiausi diskusijomis su doktorantais ir jaunaisiais mokslininkais, programinės įrangos kūrėjais. Drauge parengėme straipsnį ITiCSE konferencijai ir porą stendinių pranešimų. Gera, kai stažuotėje ne tik stebi ir mokaisi iš kitų, bet gali svariai prisidėti prie kitų atliekamų darbų, įtakoti mokslinius procesus – visa tai dar labiau sustiprins Turku ir Vilniaus universitetų bendradarbiavimą.

Stažuotė man buvo vertinga, papildė mano profesines žinias ir įgūdžius, praplėtė tarptautinį akiratį. Įgytos žinios apie įvairius mokymo metodus, internetines mokymosi platformas ir projektus gali būti naudingos ne tik man asmeniškai, bet ir prisidėti prie aukštos kokybės ugdymo plėtros universitete, įtakoti studentų studijas. Džiaugiuosi, kad turėjau galimybę stažuotis Turku universitete ir dalyvauti tokiose vertingose veiklose ir projektuose.

Turku3

Valentina Dagienė su Mokymosi analitikos mokslinių tyrimų instituto mokslininkais