Raidos psichopatologijos tyrimų centras

 

Apie centrą

 RPTC nuotrauka

Raidos psichopatologijos tyrimų centras (RPTC) - tai VU Psichologijos instituto mokslininkų grupė, vykdanti mokslinius tyrimus raidos psichopatologijos srityje, skirtus analizuoti tarpusavyje persipynusių rizikos ir apsauginių veiksnių ir procesų reikšmę vaikų, paauglių ir jaunų žmonių psichopatologijos formavimuisi, raiškai ir raidai.

Centras savo veiklas pradėjo 2012 metais kaip VU Filosofijos fakulteto Klinikinės ir organizacinės psichologijos katedroje dirbusių dėstytojų ir tyrėjų grupė siekianti puoselėti, stiprinti ir integruoti mokslinius tyrimus vaikų ir paauglių klinikinės psichologijos srityje pasitelkiant modernų raidos psichopatologijos požiūrį. Nuo 2018 metų RPTC tęsia veiklą kaip vienas Psichologijos instituto darinių ir kartu su kitais dariniais prisideda prie psichologijos bakalauro, Klinikinės psichologijos magistrantūros ir psichologijos doktorantūros studijų programų vykdymo Vilniaus universitete.

Centre atliekami tyrimai apima platų rizikos ir apsauginių veiksnių ir procesų spektrą, ypatingą dėmesį skiriant ankstyvųjų vaikystės trauminių patirčių, prieraišumo, mentalizacijos, patirčių socialiniame tinkle ryšiui su vėlesne vaikų, paauglių ir jaunų žmonių asmenybės funkcionavimo raida, elgesio, emocinėmis ir kitomis psichikos sveikatos problemomis. Mums įdomu, kaip stresą kelianti aplinka sustiprina glūdintį vaiko pažeidžiamumą ar paskatina atsparumo procesus ir daro įtaką tolesnei raidos (ne)adaptyviai raidos trajektorijai. Atsakymų paieškai pasitelkiame tiek skerspjūvio, tiek tęstinių tyrimų metodologiją, o tyrimuose kviečiame dalyvauti tiek įprastos raidos, tiek įvairius sunkumus patiriančius vaikus, paauglius, jaunus žmones ir šeimas.

RPTC misija – visuomenei ir specialistams, dirbantiems su vaikais, paaugliais, jaunimu bei šeimomis skleisti mokslu pagrįstas žinias apie psichikos sveikatos problemoms svarbius rizikos ir apsauginius veiksnius, mechanizmus bei transdiagnostinius procesus, pagrindžiančius į raidą atsižvelgiančias psichologines intervencijas.

RPTC vizija – aukštos kompetencijos mokslinių tyrimų centras, skatinantis, plėtojantis ir įgyvendinantis šiuolaikinio raidos psichopatologijos mokslo principus ir radinius psichikos sveikatos priežiūros specialistų, dirbančių su vaikais, paaugliais, jaunimu ir šeimomis, praktikoje.

Kontaktai:
VU Psichologijos instituto Raidos psichopatologijos tyrimų centras
Universiteto g. 9-408, LT-01513 Vilnius, tel. (8 5) 266 7126, el. paštas:

Komanda

Pagrindiniai tyrėjai

Dr. Rasa Barkauskienė yra VU Psichologijos instituto profesorė ir Raidos psichopatologijos tyrimų centro vadovė bei vyriausioji mokslo darbuotoja. Jos mokslinių interesų sritis yra raidos psichopatologija, trauminės patirtys vaikystėje, mentalizacijos raida ir asmenybės sutrikimo raiška paauglystėje. R. Barkauskienė dirba praktinį psichologinio vertinimo bei psichoterapinį darbą su vaikais, paaugliais ir jų šeimomis privačioje praktikoje, yra Vaikų ir paauglių psichodinaminės psichoterapijos podiplominių studijų programos Vilniaus universitete mokymo komiteto narė ir supervizorė.
Dr. Asta Adler yra VU Psichologijos instituto docentė ir vyresnioji mokslo darbuotoja Raidos psichopatologijos tyrimų centre. Mokslinių interesų sritis yra trauminės patirtys vaikystėje, psichopatologijos formavimasis, mentalizacija, asmenybės funkcionavimas ir valgymo sutrikimai. Asta Adler baigusi Jungiškos krypties analitines studijas ir dirba praktinį darbą su paaugliais ir suaugusiais. Taip pat dėsto ir supervizuoja podiplominių studijų programose: analitinės psichoterapijos bei vaikų ir paauglių psichodinaminės psichoterapijos studijose.
Dr. Danguolė Čekuolienė yra VU Psichologijos instituto docentė. Mokslinių interesų sritys – ankstyvųjų santykių psichopatologija, trauminės patirtys vaikystėje, asmenybės raidos rizikos veiksniai įvairiais amžiaus tarpsniais, šeimos psichologija. D. Čekuolienė dirba praktinį darbą – atlieka klinikinį psichologinį vaiko ir šeimos vertinimą (ekspertizes) sudėtingose skyrybų bylose, dirba praktinį psichoterapinį darbą, yra VU Konsultacijų ir mokymų centro kuruojamos programos „Vaikų ir paauglių psichodinaminė psichoterapija“ kuratorė, mokymo komiteto narė ir supervizorė.
Dr. Lina Gervinskaitė-Paulaitienė (dirbo iki 2023 m.), asistentė, vyresnioji mokslo darbuotoja. Mokslinio domėjimosi sritys apima raidos psichopatologijos lauką, ypač mentalizacijos vaidmenį psichikos sveikatoje, raidoje, mentalizacija grįstų intervencijų tyrimus. Šiuo metu yra pagrindinė mentalizacija grįstos tėvystės programos „Švyturys“ įgyvendinimo Lietuvoje ir veiksmingumo tyrimo iniciatorė ir koordinatorė.. Lina tyrimuose taip pat domisi asmenybės sutrikimu paauglystėje, nepalankiomis patirtimis vaikystėje, prieraišumu. Yra įsitraukusi į Pasaulinio aljanso ribinio asmenybės sutrikimo prevencijai ir intervencijai veiklą. Praktiniame darbe Lina teikia individualias psichologines konsultacijas, veda seminarus mentalizacijos, psichologinės gerovės, tėvystės temomis.
Dr. Marija Giedraitytė-Guzikauskienė Yra VU Psichologijos instituto lektorė ir mokslo darbuotoja Raidos psichopatologijos tyrimų centre.
Dr. Alfredas Laurinavičius yra VU Psichologijos instituto docentas ir vyriausiasis mokslo darbuotojas Raidos psichopatologijos tyrimų centre. Jo mokslinių tyrimų sritis yra nusikalstamo elgesio psichologiniai veiksniai, paauglių delinkventaus elgesio rizikos vertinimas, asmenybės įvertinimas.
Dr. Gabrielė Skabeikytė-Norkienė prie RPTC veiklos prisijungė 2015 m., studijuodama klinikinės psichologijos magistrantūros programoje, o nuo 2018 m. dirba mokslinių tyrimų projektuose, dėsto studentams. Gabrielės mokslinių ir praktinių interesų sritys apima asmenybės sutrikimo ir jo įvertinimo paauglystėje problematikos tyrinėjimą, dėmesį sutelkiant į paauglių raidai reikšmingų psichosocialinio funkcionavimo aspektų svarbą. Nuo 2017 m. Gabrielė praktikoje teikia psichologinio konsultavimo ir klinikinio psichologinio vertinimo paslaugas psichiatrijos stacionare pagalbą gaunantiems paaugliams ir jų šeimoms. Mokslinę ir praktinę kvalifikaciją kelia nacionalinėse ir tarptautinėse konferencijose bei mokymuose.
Dokt. Elena Gaudiešiūtė yra doktorantė ir jaunesnioji mokslo darbuotoja Raidos psichopatologijos tyrimų centre. Prie RPTC veiklos prisijungė 2020 metais. Mokslinių ir praktinių interesų sritys apima paauglių ir jaunimo raidą, tapatumą, asmenybės sutrikimo problematiką paauglystėje ir suaugus, sudėtingas vaikystės patirtis. Elena kartu su tyrėjų grupe vykdo tyrimą „Asmenybės pokyčiai paauglystėje (As-POP)“. Praktiniame darbe E. Gaudiešiūtė teikia individualias psichologines konsultacijas suaugusiems, veda ankstyviosios intervencijos grupes paaugliams, eksperimentuojantiems su psichoaktyviomis medžiagomis. 
Dokt. Dovilė Mikučionytė. Mokslinių ir praktinių interesų sritys: raidos psichopatologija, nepalankios vaikystės patirtys, mentalizacijos gebėjimų ir tapatumo raida paauglystėje, vaikų ir paauglių lėtinis skausmas, psichosomatiniai sunkumai. Praktiniame darbe D. Mikučionytė teikia psichologines konsultacijas lėtinį skausmą patiriantiems vaikams, paaugliams ir jų artimiesiems.

Studentai

Studentai, su kuriais bendradarbiaujame atliekant mokslinius tyrimus

Studentai 2022/2023 m. m.
Justinas Alkimavičius (Klinikinė psichologija M2)
Ugnius Binkauskas (Klinikinė psichologija M1)
Emilė Barnauskaitė (Klinikinė psichologija M2)
Ieva Gerliakaitė (Klinikinė psichologija M1)
Paulina Gžimalaitė (Klinikinė psichologija M2)
Nerilė Kopcikaitė (Klinikinė psichologija M2)
Karolis Misius (Klinikinė psichologija M2)
Kristina Pliučienė (Klinikinė psichologija M1)
Paulina Smolskaitė (Psichologija B4)
Agnė Saročkaitė (Klinikinė psichologija M2)
Gintė Stančaitienė (Klinikinė psichologija M2)
Guoda Steponavičiūtė (Klinikinė psichologija M2)
Raminta Šimkutė (Vaiko ir edukacinė psichologija M2)
Marta Šitel (Klinikinė psichologija M1)
Aurėja Žilionytė (Psichologija B4)


Studentai 2021/2022 m. m.
Justinas Alkimavičius (Klinikinė psichologija M1)
Livija Arcimavičiūtė (Psichologija B4)
Aurėja Bilevičiūtė (Psichologija B3)
Emilė Barnauskaitė (Klinikinė psichologija M1)
Paulina Gžimalaitė (Klinikinė psichologija M1)
Nerilė Kopcikaitė (Klinikinė psichologija M1)
Karolis Misius (Klinikinė psichologija M1)
Kornelija Pažemeckienė (Klinikinė psichologija M2)
Paulina Smolskaitė (Psichologija B3)
Agnė Saročkaitė (Klinikinė psichologija M1)
Gintė Stančaitienė (Klinikinė psichologija M1)
Raminta Šimkutė (Vaiko ir edukacinė psichologija M1)
Marta Šitel (Klinikinė psichologija M1)
Aurėja Žilionytė (Psichologija B3)


Studentai 2020/2021 m. m.
Barbara Antonovič (Klinikinė psichologija M2)
Livija Arcimavičiūtė (Psichologija B3)
Marius Gaižauskas (Psichologija B3)
Viktorija Jurgaitienė (Psichologija B4)
Lina Jurkaitytė (Klinikinė psichologija M2)
Aušra Kazlienė (Klinikinė psichologija M2)
Agnė Lukaševičiūtė (Klinikinė psichologija M2)
Karolis Misius (Psichologija B4)
Akvilė Mockutė (Klinikinė psichologija M2)
Kornelija Pažemeckienė (Klinikinė psichologija M1)
Svetlana Puronienė (Klinikinė psichologija M2)
Karolina Saldaitė-Kreivėne (Psichologija B4)
Agnė Saročkaitė (Psichologija B4)
Gintė Stančaitienė (Psichologija B4)
Raminta Šimkutė (Psichologija B4)
Lina Stonkuvienė (Klinikinė psichologija M2)


Studentai 2019/2020 m. m.
Barbara Antonovič (Klinikinė psichologija M1)
Agnė Barauskaitė (Psichologija B4)
Aušra Kazlienė (Klinikinė psichologija M1)
Agnė Lukaševičiūtė (Klinikinė psichologija M1)
Karolis Misius (Psichologija B3)
Akvilė Mockutė (Klinikinė psichologija M1)
Svetlana Puronienė (Klinikinė psichologija M1)
Fausta Rudko (Klinikinė psichologija M2)
Karolina Saldaitė-Kreivėne (Psichologija B3)
Agnė Saročkaitė (Psichologija B3)
Augustina Saveljevaitė (Klinikinė psichologija M2)
Raminta Šimkutė (Psichologija B3)

Studentai, su kuriais bendradarbiavome anksčiau

Studentai 2018/2019 m. m.
Abromaitytė Jonė (Psichologija B4)
Akvilina Jurkšaitė (Klinikinė psichologija M2)
Viktorija Kazokaitytė (Psichologija B4)
Svetlana Puroniene (Psichologija B4)
Fausta Rudko (Klinikinė psichologija M1)
Augustina Saveljevaitė (Klinikinė psichologija M1)
Eglė Umbrasaitė (Psichologija B4)


Studentai 2017/2018 m. m.
Greta Blažauskaitė (Psichologija B4)
Karolina Brasaitė (Klinikinė psichologija M2)
Gintalija Budraitytė (Klinikinė psichologija M2)
Roberta Dirgėlaitė (Klinikinė psichologija M2)
Akvilina Jurkšaitė (Klinikinė psichologija M1)
Dovilė Mikučionytė (Klinikinė psichologija M2)
Gabrielė Nemanytė (Klinikinė psichologija M2)
Jonė Piekuraitė (Klinikinė psichologija M2)
Svetlana Puronienė (Psichologija B3)
Milda Tumėnienė (Klinikinė psichologija M2)
Rūta Urbaitytė (Klinikinė psichologija M2)


Studentai 2016/2017 m. m.
Greta Blažauskaitė (Psichologija B3)
Karolina Brasaitė (Klinikinė psichologija M1)
Gintalija Budraitytė (Klinikinė psichologija M1)
Roberta Dirgėlaitė (Klinikinė psichologija M1)
Giedrė Dovydaitytė (Klinikinė psichologija M2)
Arnita Gineikaitė (Klinikinė psichologija M2)
Dovilė Mikučionytė (Klinikinė psichologija M1)
Gabrielė Nemanytė (Klinikinė psichologija M1)
Jonė Piekuraitė (Klinikinė psichologija M1)
Gabrielė Skabeikytė (Klinikinė psichologija M2)
Milda Tumėnienė (Klinikinė psichologija M1)
Rūta Urbaitytė (Klinikinė psichologija M1)


Studentai 2015/2016 m. m.
Giedrė Dovydaitytė (Klinikinė psichologija M1)
Mona Morta Gaivenytė (Klinikinė psichologija M2)
Arnita Gineikaitė (Klinikinė psichologija M1)
Agnė Libikaitė (Klinikinė psichologija M2)
Gabrielė Skabeikytė (Klinikinė psichologija M1)


Studentai 2014/2015 m. m.
Mona Morta Gaivenytė (Klinikinė psichologija M1)
Diana Jermak (Klinikinė psichologija M2)
Agnė Libikaitė (Klinikinė psichologija M1)
Rūta Olšauskė (Klinikinė psichologija M2)


Studentai 2013/2014 m. m.
Gintarė Drungilaitė (Klinikinė psichologija M2)
Diana Jermak (Klinikinė psichologija M1)
Olšauskė Rūta (Klinikinė psichologija M1)


Studentai 2012/2013 m. m.
Audronė Bakšienė (Klinikinė psichologija M2)
Gintarė Drungilaitė (Klinikinė psichologija M1)
Gabija Kundrotaitė (Klinikinė psichologija M2)
Fausta Simonavičiūtė (Edukacinė psichologija M2)


Studentai 2011/2012 m. m.
Audronė Bakšienė (Klinikinė psichologija M1)
Gabija Kundrotaitė (Klinikinė psichologija M1)
Obymacha Darja (Psichologija B4)
Fausta Simonavičiūtė (Edukacinė psichologija M2)

 

Projektai

Vykdomi moksliniai tyrimai

  • 2022 – 2026 m. EARLY: Investigating early signs and developmental course of personality disorders in young people. Tarptautinis tyrimų projektas. Pagrindinis tyrėjas dr. Marc Birkholzer (Bazelio universitetas, Šveicarija), projekto partneris Lietuvoje prof. dr. Rasa Barkauskienė. Projekto tarptautines veiklas finansuoja Botnar Research Centre for Child Health (BRCCH, Šveicarija): https://brc.ch/research/early/
  • 2022 – 2023 m. Pusiau struktūruotas interviu asmenybės funkcionavimo vertinimui (STiP-5.1): lietuviškosios versijos rengimas ir žvalgomasis tyrimas paauglių imtyje. Studentų tyrimų semestrų metu projektas: vadovė prof. dr. Rasa Barkauskienė, studentė Agnė Saročkaitė. Projektą finansuoja Lietuvosmokslo taryba (sutarties Nr. S-ST-22-111).
  • 2022 – 2023 m. Suaugusių moterų valgymo sutrikimų rizikos ir apsauginiai veiksniai. Studentų tyrimų semestrų metu projektas: vadovė doc. dr. Asta Adler, studentė Guoda Steponavičiūtė. Projektą finansuoja Lietuvos mokslo taryba (sutarties Nr. S-ST-22-112).
  • 2021 - 2024 mAsmenybės sutrikimo požymių paauglystėje tyrimas: raiška, kaita ir jos veiksniai.  Tyrimo vadovė doc. dr. Rasa Barkauskienė. Tyrėjų grupė: doc. dr. Asta Adler, doc. dr. Alfredas Laurinavičius, dr. Lina Gervinskaitė Paulaitienė, doktorantė Elena Gaudiešiūtė, doktorantė Gabrielė Skabeikytė. Projektą finansuoja Lietuvos mokslo taryba (sutarties Nr. S-MIP-2021-20).
  • 2021 - 2023 m. Mentalizacija grįstos tėvystės programos veiksmingumo Lietuvoje tyrimas. Podoktorantūros stažuotoja dr. Lina Gervinskaitė-Paulaitienė, vadovė prof. dr. Rasa Barkauskienė. Projektas bendrai finansuotas iš Europos socialinio fondo lėšų (projekto Nr. 09.3.3-LMT-K-712-23-0152) pagal dotacijos sutartį su Lietuvos mokslo taryba (LMTLT).

Baigti moksliniai tyrimai

  • 2021 – 2022 m. Paauglių antrojo karantino patyrimo analizė: kokybinis tyrimas. Studentų mokslinių tyrimų semestrų metu projektas: vadovė doc. dr. Asta Adler, studentė Gintė Stančaitienė. Projektą finansuoja Lietuvos mokslo taryba (sutarties Nr. 09.3.3-LMT-K-712-25-0078)
  • 2021 – 2022 m. Nepalankių vaikystės patirčių, santykių kokybės su tėvais ir psichosocialinio funkcionavimo sąsajos paauglystėje. Studentų mokslinių tyrimų semestrų metu projektas: vadovė prof. dr. Rasa Barkauskienė, studentė Livija Arcimavičiūtė. Projektą finansuoja Lietuvos mokslo taryba (sutarties Nr. 09.3.3-LMT-K- 712-25-0211)
  • 2020 - 2021 m.  COVID-19 karantino patyrimas paauglystėje: krizės įveikos kokybinė analizė. Projekto vadovė doc. dr. Asta Adler. Tyrėjų grupė: doc. dr. Rasa Barkauskienė, doc. dr. Dalia Nasvytienė, doktorantė Izabelė Grauslienė, doktorantė Gabrielė Skabeikytė, psichologijos bakalaurantė Gintė Stančaitienė. Projektas vykdomas pagal VU Psichologijos instituto mokslo darbų biudžetinę temą „Psichosocialinio streso ir psichologinių sutrikimų rizikos ir įveikos veiksniai bei pagalbos efektyvumas“.
  • 2019 - 2021m. Narcistinių asmenybės bruožų, nepalankių vaikystės patirčių ir mentalizacijos sąsajos. Projekto vadovė doc. Dr. Danguolė Čekuolienė. Tyrėjų grupė; doc. Dr. Asta Adler, klinikinės psichologijos magistrantės Svetlana Puronienė, Lina Jurkaitytė, Agnė Lukaševičiūtė, psichologijos bakalaurantė Gabrielė Kurapkaitė. Projektas vykdomas pagal VU Psichologijos instituto mokslo darbų biudžetinę temą „Psichosocialinio streso ir psichologinių sutrikimų rizikos ir įveikos veiksniai bei pagalbos efektyvumas“.
  • 2018 - 2019m. Asmenybės funkcionavimo lygių skalės paauglystėje standartizavimo Lietuvoje tyrimas. Projekto vadovė doc. dr. Rasa Barkauskienė. Tyrėjų grupė: doktorantė Gabrielė Skabeikytė, psichologijos bakalaurantė Viktorija Kazokaitytė, psichologijos bakalaurantė Eglė Umbrasaitė. Projektas vykdomas pagal VU Psichologijos instituto mokslo darbų biudžetinę temą „Psichosocialinio streso ir psichologinių sutrikimų rizikos ir įveikos veiksniai bei pagalbos efektyvumas“

  • 2017 - 2018m.  Asmenybės raidos sunkumų riziką turinčių paauglių mentalizacija, tapatumas ir psichosocialinis funkcionavimas: žvalgomasis tyrimas. Projekto vadovė doc. dr. Rasa Barkauskienė. Tyrėjų grupė: doc. dr. Asta Adler, dr. Lina Gervinskaitė-Paulaitienė, medicinos psichologė Gabrielė Skabeikytė, Klinikinės psichologijos magistrantės: Milda Tumėnienė, Rūta Urbaitytė, Jonė Piekuraitė, Gintalija Budraitytė, Dovilė Mikučionytė, psichologijos bakalaurantė Greta Blažauskaitė. Projektas vykdomas pagal VU Psichologijos instituto mokslo darbų biudžetinę temą „Psichosocialinio streso ir psichologinių sutrikimų rizikos ir įveikos veiksniai bei pagalbos efektyvumas“

  • 2017 - 2018m.  Paauglių, kuriems skirtos minimalios priežiūros priemonės, psichosocialinis funkcionavimas ir mentalizacija. Projekto vadovė doc. dr. Rasa Barkauskienė. Tyrėjų grupė: doc. dr. Asta Adler, doc. dr. Danguolė Čekuolienė, dr. Lina Gervinskaitė-Paulaitienė. Finansavimas: Lietuvos mokslo taryba (GER-004/2017/LSS-250000-1941).

  • 2016 - 2017m.  Mentalizacija ir psichosocialinis funkcionavimas ankstyvoje paauglystėje. Projekto vadovė doc. dr. Rasa Barkauskienė. Tyrėjų grupė: doktorantė Lina Gervinskaitė-Paulaitienė, Klinikinės psichologijos magistrantės: Mona Morta Gaivenytė, Giedrė Dovydaitytė, Agnė Libikaitė, Arnita Gineikaitė. Projektas vykdomas pagal VU Psichologijos instituto mokslo darbų biudžetinę temą „Psichosocialinio streso ir psichologinių sutrikimų rizikos ir įveikos veiksniai bei pagalbos efektyvumas

  • 2012-2014 m. Psichologinių sunkumų dinamika vaikystėje: asmenybės bruožų, prieraišumo ir mentalizacijos vaidmuo. Lietuvos mokslo taryba. Mokslininkų grupių projektai. MIP-016/2012/ LSS-250000-428Lankstinukas apie tyrimą ir I dalies rezultatus. 

Pranešimai

Grupės narių simpoziumo Lietuvos psichologų kongrese 2017 pranešimai:

  • Simpoziumas Mentalizacija ir probleminis elgesys paauglystėje: teorinė, praktinė ir empirinė perspektyvos, Lietuvos psichologų kongresas, Lietuvos psichologų sąjunga, Mykolo Romerio universitetas. 2017 gegužės 11 - 13 d.

Pranešimai  

Pranešimų santraukos

 Grupės narių žodiniai pranešimai konferencijose:

  • Gervinskaitė‐Paulaitienė L. ir Barkauskienė R. Suvoktas smurto patyrimas ir jaunesniųjų paauglių reflektyvioji funkcija. „Psichologija: mokslu grindžiama praktika žmogui ir visuomenei“, Lietuvos psichologų kongresas, Vytauto Didžiojo universitetas, Lietuvos psichologų sąjunga. 2016 gegužės 6-7 d. Santrauka
  • Grauslienė I., Gervinskaitė-Paulaitienė L., Barkauskienė R. Vaiko prieraišumo interviu (CAI): pirmieji Lietuvos vaikų tyrimo žingsniai. Lietuvos psichologų kongresas Ieškoti, atrasti, dalintis. Lietuvos psichologų sąjunga, Lietuvos edukologijos universitetas. 2015 gegužės 8-9 d., Vilnius.Santrauka
  • Gervinskaitė-Paulaitienė L., Grauslienė I., Barkauskienė R. Prieraišumas vidurinės vaikystės laikotarpiu: žvelgiant į pirmojo tyrimo Lietuvoje rezultatus. Lietuvos psichologų kongresas Ieškoti, atrasti, dalintis. Lietuvos psichologų sąjunga, Lietuvos edukologijos universitetas. 2015 gegužės 8-9 d., Vilnius. Santrauka

Grupės narių stendiniai pranešimai konferencijose:

  • Gervinskaite-Paulaitiene, L., Grausliene, I., & Barkauskiene, R. Externalizing problems and attachment security in middle childhood over one-year time. 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, July 10-14, 2016, Vilnius, Lithuania. Externalizing_and_Attachment_Security_ISSBD2016.pdf
  • Gervinskaite-Paulaitiene, L., Grausliene, I., Shmueli-Goetz, Y., & Barkauskiene, R. How do Lithuanian children talk about emotions during Child Attachment Interview? 24th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development, July 10-14, 2016, Vilnius, Lithuania.Emotions_in_CAI_ISSBD2016.pdf
  • Gervinskaite-Paulaitiene L., Shmueli-Goetz Y., & Grausliene I. Culture and Adversity: An Exploratory Study of Attachment Representations in Fostered Lithuanian Children. 7th International Attachment Conference, 6-8 August 2015, New York, USA. Attachment_Representations_in_Fostered_Lithuanian_Children.pdf

Publikacijos

Naujausios publikacijos 

Skabeikyte-Norkiene, G., Sharp, C., Kulesz, P. A., & Barkauskiene, R. (2022). Personality pathology in adolescence: relationship quality with parents and peers as predictors of the level of personality functioning. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation, 9(31), 1-11. https://doi.org/10.1186/s40479-022-00202-z

Sharp C., Kerr S., & Barkauskiene R. (2022). The incremental utility of maladaptive self and identity functioning over general functioning for borderline personality disorder features in adolescents. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/per0000547

Barkauskienė, R., Gaudiešiūtė, E., Adler, A., Gervinskaitė-Paulaitienė, L., Laurinavičius, A., & Skabeikytė-Norkienė, G. (2022). Criteria A and B of the Alternative DSM-5 Model for Personality Disorders (AMPD) Capture Borderline Personality Features Among Adolescents. Frontiers in psychiatry, 13, 828301. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.828301

Mestre JM, Taubner S, Mota CP,Rangel Henriques M, Saliba A,Heinonen E, Ramos S, Moreno-Peral P, Volkert J, Adler A.,Barkauskiene R., Conejo-Cerón S., DiGiacomo D., Ioannou Y., MuchaVieira F., Røssberg JI, Sales CMD, Schmidt SJ., Stepisnik Perdih T.,Ulberg R. and Proti ́c S. (2022) Theories of Change and Mediators of Psychotherapy Effectiveness in Adolescents With Externalising Behaviours: A Systematic Review. Frontiers in Psychiatry 12:730921. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.730921

Conejo-Cerón S., Taubner S.,Heinonen E., Adler A., Barkauskiene R.,Di Giacomo D., Ioannou Y., Mestre JM,Henriques MR, Mota CP., Proti ́c S.,Raleva M, Vieira FM, Røssberg JI,Sales CMD, Saliba A., Schmidt SJ,Perdih TS, Ulberg R, Volkert J and Moreno-Peral P (2021) Mediators in Psychological Treatments for Anxiety and Depression in Adolescents and Young People:A Protocol of a Systematic Review.Review. Frontiers in Psychology 12:708436. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.708436

Volkert J., Taubner S.,Barkauskiene R., Jose M. Mestre,. Sales C.M.D, Thiele V., Saliba A., Protić S., Adler A., Sonia Conejo-Cerón, Dina Di Giacomo, Ioannou Y., Moreno-Peral P., Vieira F.M., Mota C.P., Raleva M., Rangel Santos Henriques M.I., Røssberg J.I., Schmidt S.J., Stepisnik Perdih T., Ulberg R., Heinone E. (2021) Mediators and theories of change in psychotherapy for young people with personality disorders: a systematic review protocol. https://doi.org/10.31219/osf.io/ctxw8

Taubner, S., Saliba A., Heinonen, E., Protić, J. Volkert, J., Adler, A., Barkauskiene, R. et al. (2021). Mediators and theories of change in psychotherapy with adolescents: A systematic review protocol. BMJ Open. 11:042411. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-042411

Čekuolienė, D., Gervinskaitė-Paulaitienė, L., Grauslienė, I., Adler, A., & Barkauskienė, R. (2021). Maternal Reflective Functioning and Attachment Security in Girls and Boys: A Closer Look into the Middle Childhood. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(21), 11261. MDPI AG. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph182111261

Barkauskienė R., Gaudiešiūtė E., & Skabeikytė G. (2021). Asmenybės sutrikimo sampratos kaita pereinant prie TLK-11: žvilgsnis iš klinikinės ir raidos perspektyvų. Psichologija, 65, 8-21. https://doi.org/10.15388/Psichol.2021.36

Barkauskiene, R., Skabeikyte, G., & Gervinskaite-Paulaitiene, L. (2021). Personality pathology in adolescents as a new line of scientific inquiry in Lithuania: mapping a research program development. Current Opinion in Psychology, 37, 72-76. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.08.011

Adler, A., Gervinskaitė-Paulaitienė, L., Čekuolienė, D., & Barkauskienė, R. (2021). Childhood Maltreatment and Adolescents’ Externalizing Problems: Mentalization and Aggression Justification as Mediators. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 30:1, 54-69. https://doi.org/10.1080/10926771.2020.1783733

Barkauskienė, R., Skabeikytė, G. & Gervinskaitė-Paulaitienė, L. (2020). The Role of Borderline Personality Symptoms for Psychosocial and Health Related Functioning among Adolescents in a Community Sample. Child Youth Care Forum. https://doi.org/10.1007/s10566-020-09581-2

Barkauskiene, R, Adler, A, Cekuoliene, D, & Gervinskaite-Paulaitiene, L. (2019). Internalising problems and borderline personality features as mediators of the link between traumatic experiences and antisocial behaviours in delinquent adolescents. Psychiatria i Psychologia Klinizcna. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 19(1), 7–12. https://doi.org/10.15557/PiPK.2019.0001

Skabeikytė G., Barkauskienė R., Gervinskaitė-Paulaitienė L. (2019). Paauglių socialinio nerimo sąsajos su mentalizacija ir traumine patirtimi. Sveikatos mokslai, 29 (2), 90-95. https://doi.org/10.5200/sm-hs.2019.025

Barkauskienė R., Gervinskaitė-Paulaitienė L., Čekuolienė D. ir Adler A. (2018). Minimalios priežiūros priemones gaunantys paaugliai: mentalizacija, psichosocialinis funkcionavimas ir trauminė patirtis. Mokslo studija. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla. ISBN 978-609-07-0091-4.

Chanen, A.M., Sharp, C., Hoffman, P., and Global Alliance for Prevention and Early Intervention in Borderline Personality Disorder (Barkauskiene, R., Gervinskaite-Paulaitiene, L.) (2017). Prevention and early intervention for borderline personality disorder: a novel public health priority. World Psychiatry, 16(2), 215-216. https://doi.org/10.1002/wps.20429

Barkauskienė R., Čekuolienė D., Adler A., Gervinskaitė-Paulaitienė L. (2017). Mentalizacijos paauglystėje raida ir sutrikimai. Psichologija, 56, 7-19. https://doi.org/10.15388/Psichol.2017.56.11515

Gervinskaitė-Paulaitienė L., Baškytė A. M., Čėnaitė N., Matutytė L., Šiaučiūnaitė M., Barkauskienė R. (2017). Suvoktas smurto patyrimas, emocijų reguliacija ir somatiniai sunkumai ankstyvojoje paauglystėje. Sveikatos mokslai, 27(3), 11–17. https://doi.org/10.5200/sm-hs.2017.032

Gervinskaitė-Paulaitienė L., Barkauskienė R. (2016). Mentalizacijos raidos veiksnių vaikystėje ir paauglystėje apžvalga. 54, 7-23. https://doi.org/10.15388/Psichol.2016.54.10343

Barkauskienė R., Kundrotaitė G., Grauslienė I., Gervinskaitė-Paulaitienė L., Čekuolienė D., Zbarauskaitė A. (2014). Elgesio sunkumai ir asmenybės bruožai vaikystėje. Psichologija, 50, 19-33. https://doi.org/10.15388/Psichol.2014.50.4888

Gervinskaitė-Paulaitienė L., Barkauskienė R. (2014). Elgesio sunkumų turinčių paauglių mentalizacijos ypatumai. International Journal of Psychology: A Biopsychosocial Approach, 15, 47–68. https://doi.org/10.7220/2345-024X.15.3

Grauslienė I., Barkauskienė R. (2013). Lietuviškosios Hierarchinio vaiko asmenybės aprašo (HiPIC) versijos psichometrinės charakteristikos. Psichologija, 47, 24-43. https://doi.org/10.15388/Psichol.2013.47.1407

Grauslienė I., Barkauskienė R. (2013). Vaikų, turinčių dėmesio ir aktyvumo sunkumų, asmenybės bruožai: raiška ir prognostinės galimybės. Jaunųjų mokslininkų psichologų darbai, 2, 108-112.

Naujienos

 

 

 

Screenshot_2023-04-06_110546.png

Vilniaus universiteto Psichologijos instituto Raidos psichopatologijos tyrimų centras (RPTC) tęsia kasmetinių konferencijų ciklą, kuriomis siekiama skatinti ir stiprinti šiuolaikinio raidos psichopatologijos mokslo ir praktikos dialogą rūpinantis vaikų, paauglių ir jaunimo bei šeimų psichikos sveikata.

Šiais metais vyksiančioje konferencijoje bus apžvelgiami RPTC atliktų asmenybės sutrikimo rizikos ir raidos mokslinių tyrimų rezultatai, aptariant jų reikšmę ir naudą klinikinei praktikai su paaugliais ir šeimomis pereinant prie TLK-11, apžvelgiamos galimybės specializuotam vertinimui, tikslinėms ankstyvosioms intervencijoms darbui su paaugliais bei jų šeimomis Lietuvoje.

Maloniai kviečiame registruotis ir dalyvauti konferencijoje „Raidos psichopatologijos konferencija 2023: asmenybės sutrikimas raidos perspektyvoje ir klinikinė praktika“, vyksiančioje 2023 m. gegužės 5 d. VU MKIC konferencijų salėje (Saulėtekio 5, Vilnius). Konferencija skirta (medicinos) psichologams, gydytojams vaikų ir paauglių psichiatrams, psichoterapeutams dirbantiems su paaugliais ir jaunais žmonėmis viešajame ir privačiajame psichikos sveikatos paslaugų sektoriuose.

Konferencijos programą galite pamatyti ČIA.

Konferencijos kaina: 30Eur

Registracija: https://bit.ly/3KwwjEi


Dr. Gabrielės Skabeikytės-Norkienės disertacijos gynimas

Raidos psichopatologijos tyrimų centro vardu nuoširdžiai sveikiname dr. Gabrielę Skabeikytę - Norkienę, kuri 2023 m. vasario 24 d. apsigynė disertaciją - „Asmenybės sutrikimo rizika paauglystėje: charakteristikos ir rizikos veiksniai besikeičiančioje asmenybės sutrikimo apibrėžtyje“!
Mokslinė vadovė – prof. dr. Rasa Barkauskienė.
Gabrielė nuo 2018 m. analizuoja asmenybės sutrikimo ir jo įvertinimo paauglystėje problematiką, praktikoje teikia psichologinio konsultavimo ir klinikinio psichologinio vertinimo paslaugas psichiatrijos stacionare pagalbą gaunantiems paaugliams ir jų šeimoms.

Su disertacija galite susipažinti čia.

332698300 213557277835334 7794634396054462652 n329212289 738025957973056 581203445774092378 n

 


VU RPTC projekte įvyko net 9 tėvystės programos “Švyturys” grupės

 

lighthouse round 1

 

Norime pasidžiaugti, kad mūsų vykdomo tyrimų projekto metu Lietuvoje jau įvyko net 9 mentalizacija grįstos tėvystės programos “Švyturys” grupės, kuriose sudalyvavo beveik 100 tėvų.
Programos atsiradimą Lietuvoje inicijavo ir tolesnį jos įgyvendinimą koordinuoja centro mokslininkė, klinikinė psichologė dr. Lina Gervinskaitė-Paulaitienė. Šiuo metu ji su prof. Rasa Barkauskiene ir kitais centro mokslininkais toliau vykdo programos veiksmingumo tyrimą Lietuvoje. Taip pat itin vertiname ir džiaugiamės tuo, kad projekto metu į tėvystės grupių vedimą ir bendradarbiavimą su centru įsitraukė net 18 praktikuojančių psichologų Vilniuje ir Klaipėdoje.

Pradinius programos tyrimo duomenis Lina pristatė Denveryje (JAV) vykusioje Psichoterapijos tyrimų draugijos konferencijoje. Jie rodo, kad tėvai, dalyvavę programoje, jos naudą vertina labai palankiai. Pranešimo skaidres galite rasti čia ar čia. Išsamesni tyrimo duomenys bus pristatyti, kuomet pasibaigs dabar vykstantis tęstinio programos veiksmingumo vertinimas.

Daugiau apie pačią programą galite skaityti čia.

_________________________________________________________________________________________________________________________

Raidos psichopatologijos konferencija 2022: mokslo ir praktikos susitikimai

Minime centro veiklos Vilniaus universitete dešimtmetį ir kviečiame į konferenciją „Raidos psichopatologijos konferencija 2022: mokslo ir praktikos susitikimai”, vyksiančią gegužės 20 d. VU Mokslo komunikacijos ir informacijos centre.

Konferencija siekiama skatinti ir stiprinti šiuolaikinio raidos psichopatologijos mokslo ir praktikos dialogą rūpinantis šeimų, vaikų, paauglių ir jaunimo psichikos sveikata. Konferencijoje bus pristatomi aktualiausi per dešimtmetį centro vykdytų mokslinių tyrimų rezultatai sutelkiant dėmesį į jų jungtį su psichikos sveikatos specialistų darbu su šeimomis ir paaugliais.

Džiaugiamės dideliu susidomėjimu konferencija ir apgailestaujame, kad turime galimybę joje sutalpinti vos daugiau nei 150 dalyvių. Nors registraciją į konferenciją jau baigta, po jos pasidalinsime kai kuriais pranešimais RPTC naujienų skiltyje.

Konferencijos programą galite peržiūrėti čia.

Ekrano nuotrauka 2022 05 19 155455

_________________________________________________________________________________________________________________________

Pokalbis apie ribinį asmenybės sutrikimą radijo laidoje "Sindromas"

Ekrano nuotrauka 2022 05 19 155645

Vilniaus universiteto psichologijos instituto profesorė ir raidos pischopatologijos tyrimų centro vadovė Rasa Barkauskienė dalyvaavo LRT radijo laidoje tema - Emocijų proveržiai ir impulsyvus elgesys: kaip gyventi su ribinės asmenybės sutrikimu?

Klausyti radijo laidos galite paspaudę šią nuorodą .

_________________________________________________________________________________________________________________________

RRPC mokslininkų straipsnis "Frontiers in Psychiatry" žurnale

Raidos psichopatologijos tyrimų centro mokslininkai publikavo straipsnį apie dimensinį asmenybės sutrikimo modelį ir jo aspektų raišką prognozuojant ribinio asmenybės sutrikimo bruožus paauglystėje. Straipsnis publikuotas atviros prieigos aukšto mokslinio lygio žurnale “Frontiers in Psychiatry”. Kviečiame susipažinti su straipsniu čia

Ekrano nuotrauka 2022 05 19 154519

_________________________________________________________________________________________________________________________

VU RPTC mokslininkai pradeda vykdyti mentalizacija grįstos tėvystės programos "Švyturys" veiksmingumo tyrimą Lietuvoje

Kviečiame psichologus, besidominčius mentalizacija grįsta terapija (MBT) ir/arba darbu su tėvais, bendradarbiauti vykdant šios programos įgyvendinimą ir jos mokslinį tyrimą Lietuvoje. Projekto metu Lietuvoje pirmą kartą bus įgyvendinama mentalizacija grįsta tėvų grupės programa “Švyturys” (Lighthouse) ir atliekamas jos veiksmingumo vertinimas. Šiuo metu ieškome psichologų, norinčių prisijungti prie tėvų grupių vedančiųjų komandos.

linos website

Apie bendradarbiavimą trumpai: Kartu su programos autoriumi Gerry Byrne specialistams suteikiame MBT tėvų programos “Švyturys” mokymus ir supervizijas, o specialistų prašome vesti vieną 12 susitikimų trukmės tėvų grupę ir bendradarbiauti tyrimo metu.

Plačiau apie programą, bendradarbiavimą ir mokslinį tyrimą kviečiame skaityti čia ir čia.

Svarstančius apie galimybę prisijungti prie grupių vedančiųjų ar turinčius bet kokių klausimų, mielai kviečiame kreiptis į dr. Liną Gervinskaitę-Paulaitienę, .

_________________________________________________________________________________________________________________________

 

Psichikos sveikatos raštingumo mokymai mokyklų darbuotojams

Bendradarbiaujant su Kurk Lietuvai ir Sveikatos apsaugos ministerija, Raidos psichopatologijos tyrimų centro projektų vadovė Doc. dr. Rasa Barkauskienė kartu su centro nare dokt. Elena Gaudiešiute paruošė nemokamus nuotolinius psichikos sveikatos raštingumo didinimo mokymus mokyklos darbuotojams. Šie mokymai yra prieinami nacionalinėje psichikos sveikatos svetainėje www.pagalbasau.lt.

„Moksliniai tyrimai rodo, kad apie 50 procentų suaugusiojo amžiuje patiriamų psichikos sveikatos problemų prasideda iki 14 metų amžiaus, o iki 24 metų šis procentas pasiekia 75. Mokytojo žinios atpažįstant vaikų ir paauglių psichikos sveikatos sunkumus, susirūpinimas dėl jų, deramas atliepimas ir nukreipimas tinkamai pagalbai yra neįkainojamas ne tik padedant vaikams ir paaugliams dorotis su kančia ir skausmu, bet ir valstybei mažinant psichikos sveikatos sutrikimų keliamą ekonominę naštą“ – teigia docentė. 

Prie mokymų jau prisijungė daugiau nei 1500 mokyklų darbuotojų. 

Daugiau informacijos apie mokymus galite rasti čia

 

 

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos