Publikacijos
2023
Erentaitė, Rasa; Vosylis, Rimantas; Raižienė, Saulė; Simonaitienė, Berita; Augustinienė, Aldona; Branje, Susan. Profiles of achievement goal orientations among adolescents with different SES background before and during the Covid-19 pandemic // European journal of developmental psychology. Abingdon : Routledge–Taylor & Francis. ISSN 1740-5629. eISSN 1740-5610. 2023, vol. 00, iss. 00, p. 1-19. DOI: 10.1080/17405629.2022.2122435.
Lazdauskas, T., & McDevitt, S. C. (2023). The Chess–Thomas Adult Temperament Questionnaire: Psychometric properties of the Lithuanian version. Social Sciences, 12(2), Article e52. https://doi.org/10.3390/socsci12020052
2022
Jusienė R, Breidokienė R, Sabaliauskas S, Mieziene B, Emeljanovas A. (2022).The Predictors of Psychological Well-Being in Lithuanian Adolescents after the Second Prolonged Lockdown Due to COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19(6):3360. https://doi.org/10.3390/ijerph19063360
Mieziene, B.; Emeljanovas, A.; Jusiene, R.; Breidokiene, R.; Girdzijauskiene, S.; Sabaliauskas, S.; Buzaityte-Kasalyniene, J.; Budiene, V.; Eiliakaite, I.; Speicyte-Ruschhoff, E.; et al. Direct and Indirect Effects of Social Support and School Social Capital on the Academic Success of 11–19-Year-Old Students Using Distance Learning. Sustainability 2022, 14, 2131.https://doi.org/10.3390/su14042131
Bagdžiūnienė, Dalia; Kazlauskienė, Aušra; Nasvytienė, Dalia; Sakadolskis, Emilija Alma. Linking supportive school leadership and teacher resilience: The mediating role of job resources // Frontiers in education. Lausanne : Frontiers Media SA. eISSN 2504-284X. 2022, vol. 7, art. no. 999086, p. [1-17]. DOI: 10.3389/feduc.2022.999086.
Raiziene, Saule; Erentaite, Rasa; Pakalniskiene, Vilmante; Grigutyte, Neringa; Crocetti, Elisabetta. Identity formation patterns and online activities in adolescence // Identity: an international journal of theory and research. Oxon : Taylor & Francis. ISSN 1528-3488. eISSN 1532-706X. 2022, vol. 22, iss. 2, p. 150-165. DOI: 10.1080/15283488.2021.1960839.
Vosylis, Rimantas; Sorgente, Angela; Serido, Joyce; Lanz, Margherita; Raižienė, Saulė. Becoming Financially Self-Sufficient: Developing a Need-Supportive and Need-Thwarting Scale for Financial Parenting of Emerging Adults // Journal of Personality Assessment. Oxon : Taylor and Francis. ISSN 0022-3891. eISSN 1532-7752. 2022, p. 1-12. DOI: 10.1080/00223891.2022.2075268.
Erentaitė, Rasa; Vosylis, Rimantas; Sevalneva, Daiva; Melnikė, Eglė; Raižienė, Saulė; Daukantaitė, Daiva. Profiles of achievement motivation and performance in middle school: links to student background and perceived classroom climate // Frontiers in psychology. Lausanne : Frontiers Media SA. ISSN 1664-1078. 2022, vol. 13, art. no. 820247, p. 1-16. DOI: 10.3389/fpsyg.2022.820247.
Jakaitienė, Audronė; Želvys, Rimantas; Raižienė, Saulė; Dukynaitė, Rita; Stumbrienė, Dovilė; Vaitekaitis, Jogaila; Ringienė, Laura; Žilinskas, Julius; Žilinskas, Antanas. (Ne)išmatuojamas švietimo efektyvumas ir našumas. Vilnius : Vilniaus universiteto leidykla, 2022. 538 p. ISBN 9786090707197. eISBN 9786090707203.
Gabrialavičiūtė, Ingrida; Raižienė, Saulė; Garckija, Renata. Geresnės mokinių motyvacijos link: Situacijų mokykloje klausimyno (SISQ) lietuviškos versijos pritaikymas Lietuvoje = Towards the effective motivation: adaptation of the situations in School Questionnaire (SISQ) to Lithuanian educational context // Psichologija. Vilnius : Vilniaus universiteto leidykla. ISSN 1392-0359. eISSN 2345-0061. 2022, t. 66, p. 79-94. DOI: 10.15388/Psichol.2022.53.
Šilinskas, Gintautas; Raižienė, Saulė. Stress factors among grade 2 teachers: links to classroom activities and teacher interaction styles = Antrokų mokytojų streso veiksniai: ryšiai su klasės veiklų dažnumu ir mokytojų bendravimo su klase stiliumi // Psichologija. Vilnius : Vilniaus universiteto leidykla. ISSN 1392-0359. eISSN 2345-0061. 2022, t. 67, p. 24-33. DOI: 10.15388/Psichol.2022.56.
Raižienė, Saulė; Gabrialavičiūtė, Ingrida; Garckija, Renata. Geresnės mokinių motyvacijos link: DoIT3 tyrimo pagrindiniai rezultatai ir rekomendacijos = Towards the effective motivation: the main results of DoIT3 study and recommendations // Psichologija. Vilnius : Vilniaus universiteto leidykla. ISSN 1392-0359. eISSN 2345-0061. 2022, t. 67, p. 112-124. DOI: 10.15388/Psichol.2022.58
Šilinskas, Gintautas, Raižienė, Saulė. Antrokų mokytojų streso veiksniai: ryšiai su klasės veiklų dažnumu ir mokytojų bendravimo su klase stiliumi // Psichologija. Vilniaus universiteto leidykla. ISSN 1392-0359. eISSN 2345-0061. 2022, t. 67, p. 24-33. https://doi.org/10.15388/Psichol.2022.56
2021
Baukienė, E., Jusienė, R., Praninskienė, R., & Lisauskienė, L. (2021). The role of emotional reactivity in a relation between sleep problems and the use of screen-based media among toddlers and pre-schoolers. Early Child Development and Care. https://doi.org/10.1080/03004430.2021.1885392
Breidokienė, R., Jusienė, R., Urbonas, V., Praninskienė, R., & Girdzijauskienė, S. (2021). Sedentary behavior among 6–14-year old children during the COVID-19 lockdown and its relation to physical and mental health. Healthcare, 9(6), Article 756. https://doi.org/10.3390/healthcare9060756
Dielwart, I., Hibbel, B., Branje, S., Karataş, S., Crocetti, E., Negru-Subtirica, O., Timar-Anton, C., Marinica, B. V., Glăvan, B., Erentaitė, R., Raižienė, S., Jurkevičienė, J., Varghese, T., Maumevičienė, D., Karaś, D., Świderska, J., Topolewska-Siedzik, E., Lannegrand, L., & Perchec, C. (2021). Building inclusive societies by promoting social inclusion and reducing discrimination: Theories, research and interventions (O. Negru-Subtirica & E. Crocetti, Eds.). Cluj-Napoca: Editura ASCR. https://www.ascred.ro/media/productattachment/0/117/BuildingInclusiveSocieties11062021.pdf
Grigutytė, N., Raižienė, S., & Pakalniškienė, V. (2021). Vaikų ir paauglių naudojimasis internetu: grėsmės ir galimybės [Children’s and adolescents’ Internet use: Risks and opportunities]. Psichologija, 63, 153–164. https://doi.org/10.15388/Psichol.2021.33
Jakaitienė, A., Želvys, R., Vaitekaitis, J., Raižienė, S., & Dukynaitė, R. (2021). Centralised mathematics assessments of Lithuanian secondary school students: Population analysis. Informatics in Education, 20(3), 439–462. https://doi.org/10.15388/infedu.2021.18
Jusienė, R., Baukienė, E., & Breidokienė, R. (2021). Risk of behavioural and emotional disorders in Lithuanian school aged children as assessed with SDQ during the second lockdown due to COVID-19. Psichologija, 64, 77–85. https://doi.org/10.15388?Psichol.2021.43
Jusienė, R., Breidokienė, R., Laurinaitytė, I., & Pakalniškienė, V. (2021). Pradinio mokyklinio amžiaus vaikų veiklos internete ir kompulsyvus interneto naudojimas tėvų požiūriu: ar ir kas keitėsi karantino dėl COVID-19 pandemijos laikotarpiu? [Activities online and compulsive Internet use in primary school-aged children: Whether and how it has changed during the COVID-19 pandemic?]. Informacijos mokslai, 91, 136–151. https://doi.org/10.15388/Im.2021.91.56
Jusienė, R., Būdienė, V., Gintilienė, G., Girdzijauskienė, S., Stonkuvienė, I., Žėkaitė, J., Adomaitytė Subačienė, I., Baukienė, E., Breidokienė, R., Buzaitytė Kašalynienė, J., Dragūnevičius, K., Grabauskienė, V., Praninskienė, R., Schoroškienė, V., Speičytė-Ruschhoff, E., & Urbonas, V. (2021). Nuotolinis vaikų ugdymas pandemijos dėl COVID-19 metu: grėsmės ir galimybės ekosisteminiu požiūriu (mokslo studija) (R. Jusienė, V. Būdienė, G. Gintilienė, S. Girdzijauskienė, & I. Stonkuvienė, Eds.). Vilniaus universiteto leidykla. https://doi.org/10.15388/vup-book-0008
Lazdauskas, T., & Nasvytienė, D. (2021). Psychometric properties of Lithuanian versions of empathy questionnaires for children. European Journal of Developmental Psychology, 18(1), 144–159. https://doi.org/10.1080/17405629.2020.1772048
Nasvytienė, D., & Lazdauskas, T. (2021). Temperament and academic achievement in children: A meta-analysis. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11(3), 736–757. https://doi.org/10.3390/ejihpe11030053
Raiziene, S., Erentaite, R., Pakalniskiene, V., Grigutyte, N., & Crocetti, E. (2021). Identity formation patterns and online activities in adolescence. Identity: An International Journal of Theory and Research. https://doi.org/10.1080/15283488.2021.1960839
Raižienė, S., Ringienė, L., & Jakaitienė, A. (2021). Testing the effect of preschool education on fourth grade students’ mathematics achievement in the TIMSS 2015: The Lithuanian case. Social Inquiry Into Well-Being, 19(2), 6–15. https://doi.org/10.13165/SD-21-19-2-01
Rakickienė, L., Jusienė, R., Baukienė, E., & Breidokienė, R. (2021). Pre-schoolers’ behavioural and emotional problems during the first quarantine due to COVID-19 pandemic: The role of parental distress and screen time. Psichologija, 64, 61–68. https://doi.org/10.15388/Psichol.2021.41
Silinskas, G., Aunola, K., Lerkkanen, M. K., & Raižienė, S. (2021). Parental teaching of reading and spelling across the transition from kindergarten to grade 1. Frontiers in Psychology, 11, Article 610870, 1–15. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.610870
Urbonas, V., Praninskienė, R., & Jusienė, R. (2021). Vaikų sveikata COVID-19 pandemijos metu: svarbiausios tyrimo išvados ir rekomendacijos [Children’s health during Covid-19 pandemic: The main study results and recommendations]. Pediatrija, 1(93), 9–14. Article.
Wu, J. C.-L., Sebre, S. B., Jusienė, R., Pakalniškienė, V., Miltuze, A., & Li, Y.-F. (2021). Personal and family sociodemographic correlates of types of online activities in school-aged children: A multicountry study. Child Indicators Research, 14, 1415–1434. https://doi.org/10.1007/s12187-021-09805-4
Želvys, R., Raižienė, S., Vaitekaitis, J., Dukynaitė, R., & Jakaitienė, A. (2021). Centralised Lithuanian language and literature assessments of secondary school students: Population analysis. Pedagogika, 141(1), 125–145. https://doi.org/10.15823/p.2021.141.7
2020
Baukienė E., & Jusienė R. (2020). Ikimokyklinio amžiaus vaikų miego sunkumų, emocinio reaktyvumo ir tėvų taikomos miego bei naudojimosi ekranus turinčiais prietaisais tvarkos sąsajos [Associations among toddlers’ and preschoolers’ sleep problems, emotional reactivity, sleep regime and parental applied rules for screen-based media use]. Psichologija, 62, 69–86. https://doi.org/10.15388/Psichol.2020.22
Davolytė, J., Raižienė, S., & Šilinskas, G. (2020). Priešmokyklinės klasės mokytojų saviveiksmingumas: kaip tai prognozuoja priešmokyklinio amžiaus vaikų atkaklumą ir elgesio savireguliaciją? [Teachers’ self-efficacy: How does it predict children's task persistence and behavioral self-regulation?]. Psichologija, 62, 8-24. https://doi.org/10.15388/Psichol.2020.17
Jusienė, R., Laurinaitytė, I., & Pakalniškienė, V. (2020). Pradinio mokyklinio amžiaus vaikų kompulsyvaus interneto naudojimo psichosocialiniai veiksniai vaikų ir tėvų vertinimu [The psychosocial factors of elementary school-aged children’s compulsive internet use as reported by children and parents]. Psichologija, 61, 51–67. https://doi.org/10.15388/Psichol.2020.15
Jusienė, R., Rakickienė, L., Breidokienė, R., & Laurinaitytė, I. (2020). Executive function and screen-based media use in preschool children. Infant and Child Development, 29(1), Article e2173. https://doi.org/10.1002/icd.2173
Lazdauskas, T., & Saikauskienė, A. (2020). Pedagoginės praktikos metu studentų patiriami sunkumai: klausimyno struktūros psichometrinės savybės [Difficulties experienced by pre-service teachers during pedagogical practice: Psychometric properties of the questionnaire structure]. Acta Paedagogica Vilnensia, 45, 203–215. https://doi.org/10.15388/ActPaed.45.13
Pakalniškienė, V., Jusienė, R., Sebre, S.B., Wu, J.-L., & Laurinaitytė, I. (2020). Children’s internet use profiles in relation to behavioral problems in Lithuania, Latvia, and Taiwan. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(22), Article 8490. https://doi.org/10.3390/ijerph17228490
Zinkevičius, D., & Nasvytienė, D. (2020). Abiturientų suvoktos įtampos prieš egzaminus sąsajos su jų temperamentu ir įsitraukimu į mokyklos veiklas [The relationship between graduates’ perceived tension before the exams and their temperament and engagement in school activities]. Pedagogika, 140(4), 55–76. https://doi.org/10.15823/p.2020.140.4
2019
Jasiulionė, J. S., & Jusienė, R. (2019). Delivery mode, maternal characteristics and developmental trajectories of toddler’s emotional and behavioral problems. Child & Youth Care Forum, 48(3), 405–425. https://doi.org/10.1007/s10566-019-09487-8
Jusienė, R., & Breidokienė, R. (2019). Preschoolers’ self‐regulation and developmental trajectories of sleep problems in early childhood. Infant and Child Development, 28(6), e2158. https://doi.org/10.1002/icd.2158
Jusienė, R., Praninskienė, R., Petronytė, L., Breidokienė, R., Laurinaitytė, I., Rakickienė, L., Urbonas, V., Babkovskienė, & E., Vitkė, L. (2019). Fizinės ir psichikos sveikatos veiksniai ankstyvojoje vaikystėje: naudojimosi informacinėmis technologijomis vaidmuo [Analysis of physical and mental health in early childhood: The importance of screen media use]. Visuomenės sveikata, 84(1), 56–67. Retrieved from www.hi.lt
Jusienė, R., Urbonas, V., Laurinaitytė, I., Rakickienė, L., Breidokienė, R., Kuzminskaitė, M., & Praninskienė, R. (2019). Screen use during meals among young children: Exploration of associated variables. Medicina, 55(10), 688. https://doi.org/10.3390/medicina55100688
Labanienė, K., Gedutienė, R., & Gintilienė, G. (2019). Pirmokų skaitymo ir rašymo sunkumų numatymas taikant Disleksijos rizikos klausimyną (DRK) priešmokykliniame amžiuje [Prediction of reading and writing difficulties of first graders using Dyslexia risk questionnaire (DRQ) in preschool age]. Specialusis ugdymas, 39(1), 49–88. https://doi.org/10.21277/se.v1i39.427
Raižienė, S., Garckija, R., Gabrialavičiūtė, I., Jaruševičiūtė, V., & Šilinskas, G. (2019). Besiformuojantis raštingumas, matematikos ir savireguliacijos gebėjimai priešmokykliniame amžiuje: lyčių skirtumai [Gender differences in early literacy, mathematical, and self-regulation skills in pre-school]. Socialinis darbas, 17(2), 174–190. https://doi.org/10.13165/SD-19-17-2-04
Raižienė, S., Stumbrienė, D., Ringienė, L., Dukynaitė, R., & Jakaitienė, A. (2019). Students performance and teaching practices in science across EU countries: Evidence from PISA2015. European proceedings of Social & Behavioural Sciences, 53, 241–254. https://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2019.01.24
Šorytė, D., & Pakalniškienė, V. (2019). Why it is important to protect the environment: Reasons given by children. International Research in Geographical and Environmental Education, 28(3), 228–241. https://doi.org/10.1080/10382046.2019.1582771
Undro, E., & Girdzijauskienė, S. (2019). Gabių mergaičių mokymosi patyrimas bendrojo ugdymo mokykloje [Gifted girls’ learning experience in general education]. Acta Paedagogica Vilnensia, 43, 57–70. https://doi.org/10.15388/ActPaed.43.4
2018
Girdzijauskienė, S., Nasvytienė, D., Butkienė, D., Gintilienė, G., & Dragūnevičius, K. (2018). Piešimo testo kūrybiškam mąstymui (TCT-DP) psichometrinės charakteristikos 8–10 metų lietuvių vaikų imčiai [The psychometric properties of the Test for Creative Thinking (TCT-DP) in a sample of 8–10-year-old Lithuanian children]. Psichologija, 58, 38–56. https://doi.org/10.15388/Psichol.2018.2
Jusienė, R. (2018). Developmental psychology in Lithuania. European Association of Developmental Psychology, Newsletter, 3, 15–16. Retrieved from https://www.eadp.info/newsletter/
Jusiene, R., Laurinaityte, I., Praninskienė, R., Rakickienė, L., & Urbonas, V. (2018). Electronic media use related to emotional and behavioral problems in toddlers and pre-schoolers [Special issue]. Infant Mental Health Journal, 39, 164–S165.
Labanienė, K., & Gintilienė, G. (2018). Pirmokų skaitymo įgūdžius numatantys girdimojo apdorojimo ir kalbiniai veiksniai: ilgalaikio tyrimo rezultatai [Auditory processing and verbal factors predicting reading skills in first graders: Longitudinal study findings]. Ugdymo psichologija, 29, 23–42. http://dx.doi.org/10.15823/up.2018.02
Lesinskiene, S., Girdzijauskiene, S., Gintiliene, G., Butkiene, D., Puras, D., Goodman, R., & Heiervang, E. (2018). Epidemiological study of child and adolescent psychiatric disorders in Lithuania. BMC Public Health 18, 1–8. https://doi.org/10.1186/s12889-018-5436-3
Praninskienė, R., Jusienė, R., Laurinaitytė, I., Rakickienė, L., Petronytė, L., & Urbonas, V. (2018). Šiuolaikinių informacinių technologijų naudojimas ir ikimokyklinio amžiaus vaikų miegas [Electronic media use and sleep in toddlerhood and preschool age]. Neurologijos seminarai, 22(75), 49–56. https://doi.org/10.29014/ns.2018.06