cover issue 2845 enVilniaus universiteto Filosofijos fakultete veikiantis Ugdymo mokslų institutas leidžia žurnalą „Acta Paedagogica Vilnensia“. Naujausiame numeryje publikuojama 12 Lietuvos ir užsienio autorių teorinių bei empirinių straipsnių lietuvių ir anglų kalbomis. Leidinyje pristatomas platus šiuolaikinių ugdymo mokslų tyrimų ir diskusijų laukas. Teminės kryptys į kurias gilinamasi šiame žurnalo numeryje:

  • Aukštojo mokslo tyrimai. Jiems šiame numeryje skirta daugiausiai dėmesio. Viename straipsnių lietuvių mokslininkė, atlikdama kokybinę aukštojo mokslo tyrimų 2005–2023 m. Lietuvoje analizę, identifikuoja, kad Lietuvos aukštojo mokslo akademiniam diskursui būdingas nekritiškas žinojimu grįstos ekonomikos diskurso perėmimas, ateinantis iš Bolonijos proceso dokumentų. Tarptautinė mokslininkų komanda nagrinėja STEAM programų transformaciją remiantis Prancūzijos, Vokietijos, Islandijos, Indonezijos, Lietuvos ir Pietų Afrikos mokslininkų patirtimis. Lietuvių mokslininkės aktualizuoja lyties perspektyvos integravimo į mokymo programas svarbą ir reikšmę mokymo procesui bei analizuoja iššūkius, su kuriais susiduriama.
  • Konceptualizavimo bei lyčių lygybės klausimai keliami analizuojant bendrojo ugdymo turinį. Nagrinėjant ugdymo turinio konceptualizavimą, aptariamos vyraujančios ugdymo turinio sampratos – siauroji (tradicionalistinė) ir plačioji (rekonceptualistinė) – bei jų sąsajos su dabartiniais Lietuvos bendrojo ugdymo pokyčiais. Kitame straipsnyje pabrėžiant, kad lyčių lygybės ugdymas nėra neutralus ar savaime suprantamas procesas, analizuojama Gyvenimo įgūdžių programa bei pristatomi iššūkiai, kylantys įgyvendinant lyčių lygybės ugdymą mokyklose.
  • Mokytojų gerovė ir darbo sąlygos. Kroatijos ir Jordanijos mokslininkai tiria mokytojų laisvalaikį, emocines strategijas bei perdegimą. Straipsniuose lyginami mokytojų laisvalaikio ypatumai pagal vietovę, švietimo įstaigos tipą ir kvalifikaciją, pateikiami įvairūs tyrimo įrankiai, skirti mokytojų emociniam darbui, perdegimui, laisvalaikiui ir mokymosi stiliams vertinti.
  • Kritinė pedagogika ir dirbtinis intelektas. Remiantis Paulo Freire idėjomis, skaitytojai kviečiami apmąstyti dirbtinio intelekto įtaką švietimui ir kaip galima išlaikyti dialogą ir kritinį mąstymą sparčiai kintančiame technologijų pasaulyje.
  • Loginis ir kūrybinis mąstymas. Čekų mokslininkės, apžvelgdamos tarptautinių tyrimų rezultatus ir Pramonės 5.0 erai būtinas kompetencijas, akcentuoja kūrybinio mąstymo svarbą. Numeryje taip pat pristatomas pirmasis Lietuvoje empirinis eksperimentas, analizuojantis galimybes taikyti loginio mąstymo taisykles moralės srityje dirbant su 9–10 klasių mokiniais.
  • Daugiakultūriškumas ir demokratija. Latvijos tyrėjai gilinasi į šių sąvokų raidą savo šalies švietimo kontekste, pateikdami istorinę ir konceptualią perspektyvą.Daugiakultūriškumo ir tarpkultūriškumo idėjų svarba ugdymo praktikoje išryškinama lietuvių mokslininkių publikacijoje apie ikimokyklinio ugdymo pedagogų patirtis dirbant su pabėgėlių vaikais.

Visus straipsnius galima skaityti nemokamai. Su pilnu turiniu galima susipažinti žurnalo svetainėje - Acta Paedagogica Vilnensia

Žurnalo leidyba finansuojama Lietuvos mokslo tarybos (LMTLT) administruojamos Lituanistikos prioriteto įgyvendinimo 2025–2030 programos lėšomis, sutarties Nr. S-LISs-25-22