Pasirink studijų programą!

Naujienos

2025-09-17

Profesoriaus Ray’jaus Bullo (JK) vizitas Filosofijos fakultete

PLAČIAU

2025-09-16

Europos kriminologams – jubiliejiniai metai

PLAČIAU

2025-09-11

Prof. habil. dr. E. Nekrašo 80-mečio jubiliejaus konferencija „Pozityvus protas“

PLAČIAU

2025-09-10

Prof. Hanoch Ben-Yami (CEU) viešos paskaitos

PLAČIAU

2025-09-10

Vieno žymiausių filosofų G. Deleuze’o šimtmečiui – tarptautinis simpoziumas NDG

PLAČIAU

2025-09-10

Prasideda nacionalinė iniciatyva „Sija“ – unikali streso mažinimo programa jaunimui

PLAČIAU
Visos naujienos

Renginiai

Jogailos Vaitekaičio disertacijos gynimas

Pradžia: 2023-06-20 14:00
Pabaiga: 2023-06-20 18:00

jogaila vaitekaitis diser2023 m. birželio 20 d. 14 val. 201 aud. Ugdymo mokslų instituto doktorantas Jogaila Vaitekaitis gins disertaciją „STEM ugdymas Lietuvoje: posthumanizmo perspektyva“ edukologijos mokslo krypties daktaro laipsniui gauti.

Disertacija rengta 2016–2020 metais studijuojant doktorantūroje Vilniaus universitete ir ginama eksternu.

Mokslinė konsultantė – prof. dr. Lilija Duoblienė (Vilniaus universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007).   

Disertacijos gynimos tarybos sudėtis:
prof. dr. Arūnas Poviliūnas – tarybos pirmininkas (Vilniaus universitetas, socialiniai mokslai, sociologija – S 005);
prof. dr. Renata Bilbokaitė (Vilniaus universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007);
doc. dr. Mintautas Gutauskas (Vilniaus universitetas, humanitariniai mokslai, filosofija – H 001);
prof. dr. Natalija Mažeikienė (Vytauto Didžiojo universitetas, socialiniai mokslai, edukologija – S 007);
prof. dr. Lina Markauskaite (Sidnėjaus universitetas, Australija, socialiniai mokslai, edukologija – S 007).   

Anotacija:

Disertacijoje teigiama, kad  STEM (angl. science, technology, engineering, mathematics) ugdymas yra potencialus edukacinis atsakas antropoceno eros iššūkiams. Darbe keliamas tikslas - išanalizuoti STEM ugdymo filosofines bei ideologines prielaidas antropoceno kontekste ir identifikuoti posthumanistines jo rekonceptualizavimo galimybes Lietuvoje. Atskleista, jog dominuojantis instrumentalistinis STEM ugdymo diskursas diktuoja atitinkamą gamtamokslinio raštingumo sampratos interpretavimą ir vertinimą besiremiantį pozityvistinėmis, ontologinėmis ir epistemologinėmis nuostatomis. Disertacijoje įrodinėjamama, kad ugdymo filosofijos diskurse posthumanistinėmis vadintinos idėjos yra aktualios STEM ugdymui. Tarp siūlomų idėjų minėtina kitokia žmogaus samprata; binarinės objekto/subjekto logikos kvestionavimas bei feminizmo, post-kolonializmo, anti-rasizmo teorijos. Daugiapakopės STEAM ugdymo ekspertų (n=45) apklausos rezultatai atskleidė, kad Lietuvoje sutinkamos keturios STEAM konceptualizacijos: 1) Transhumanistinis STEM+A; 2) Posthumanistinis STEAM; 3) Kapitaloceno STEM+A; 4) Plantacioceno STEM. Disertacijoje teigiama, jog antroji ekspertų suformuluota transdisciplininė, post-normalaus mokslo STEAM konceptualizacija vadintina posthumanistine ir įgalina vystyti ne tik techno-mokslinius, inžinerinius antropoceno sprendinius, bet ir keisti jos fundamentalias prielaidas. Posthumanistinis STEAM kvestionuoja tiek disciplinų ribas, tiek žmogocentrizmą, tiek asimetriškus galios santykius reprodukuojančias sistemas, tame tarpe ir pačius gamtamokslius dalykus.   

Skaityti disertaciją

Kontaktinis asmuo:
Jūratė Rapalavičiūtė
tel.: +370 5 2667616
el. paštas: