Books 1 21Vilniaus universitetas įgyvendina projektą „Aukštųjų mokyklų tinklo optimizavimas ir studijų kokybės gerinimas Šiaulių universitetą prijungiant prie Vilniaus universiteto“ (Nr. 09.3.1-ESFA-V-738-03-0001). Įgyvendinant projekto 1.4.1 poveiklės veiklas Filosofijos fakulteto Psichologijos instituto lektorė Albina Saikauskienė stažavosi Vilniaus „Sietuvos“ progimnazijoje.

 


A. Saikauskienės stažuotės mokykloje refleksija

Priskirčiau save prie grupės dėstytojų, kurie vieni pirmųjų išbandė Vilniaus universiteto įgyvendinamo projekto „Aukštųjų mokyklų tinklo optimizavimas ir studijų kokybės gerinimas Šiaulių universitetą prijungiant prie Vilniaus universiteto“ metu parengtą dėstytojų-pedagogų rengėjų stažuotės programą. Poreikis labiau pasigilinti į mokykloje vykstančius procesus atsirado natūraliai, vis labiau įsitraukiant į psichologijos dalyko dėstymą pedagoginių studijų programos studentams. Tad atsiradus galimybei atlikti dviejų savaičių trukmės stažuotę mokykloje, noriai ja pasinaudojau.

Stažuotės tikslas: tobulinti ir plėtoti dėstytojo kompetencijas, stažuotės metu sukauptą patirtį pritaikyti savo dėstomuose dalykuose, įgyta patirtimi pasidalinti su kolegomis ir studentais.

Mokykloje mane labiausiai domino psichologiniai ugdymo aspektai, todėl ir stažuotės uždaviniai didžiaja dalimi siejosi su šia sritimi:

1. Susipažinti su mokyklos misija ir kultūra, edukacinėmis aplinkomis, ugdomosios veiklos organizavimo būdais, mokyklos bendruomene, švietimo specialistų teikiama pagalba.

2. Stebėti pamokas ir kitas ugdomąsias veiklas, atkreipiant dėmesį į mokymosi proceso organizavimo psichologinius aspektus: mokinių pažintinių procesų aktyvinimą, atmosferos klasėje kūrimą, mokinių motyvacijos skatinimą ir t. t.

3. Rinkti praktinius pavyzdžius savo dėstomiems Vaiko raidos psichologija ir Psichologija mokyklai dalykams (skirtingo amžiaus vaikų mokymosi, elgesio ypatumai, specialiųjų poreikių turinčių mokinių ugdymas ir t. t.).

4. Pagal poreikį, pravesti edukacijas (paskaitas, seminarus) mokiniams, mokytojams, kitiems mokyklos bendruomenės nariams, dalyvauti mokykloje vykdomose neformaliojo ugdymo veiklose, renginiuose.

5. Pasidalinti savo įžvalgomis apie stebėtas veiklas su mokytojais, švietimo pagalbos specialistais, aptarti stažuotės patirtį ir tolesnio bendradarbiavimo galimybes su stažuotės vadovu.

Stažuotės vieta. Stažuotę atlikau Vilniaus „Sietuvos“ progimnazijoje balandžio-gegužės mėn. Rinkdamasi stažuotės vietą, vadovavausi dviem pagrindiniais kriterijais: mokykloje vykdomas pradinis ir pagrindinis ugdymas bei aktyvi, patirčiai atvira bendruomenė. Būtent tai ir radau „Sietuvos“ progimnazijoje: nuo daugelio mokyklose įprastų veiklų iki dirbtinio intelekto plėtojimo mokykloje projekto. Be formalaus ugdymo, progimnazijoje vykdomos gausios neformaliojo ugdymo veiklos, visa bendruomenė aktyviai įsitraukusi į dalyvavimą įvairiuose projektuose, edukacinėse, prevencinėse programose, turi gilias bendradarbiavimo ir dalijimosi gerąja patirtimi tradicijas.

Stažuotės trukmė, eiga, pasiekti rezultatai. Pradžioje svarsčiau apie galimybę atlikti stažuotę dviejose mokyklose (po savaitę kiekvienoje), bet pradėjus dėlioti programą, paaiškėjo, kad vienos savaitės nepakanka išsikeltiems uždaviniams įgyvendinti. Juo labiau kai kitoje mokykloje vėl turėčiau kartoti tas pačias susipažinimo su bendruomene, edukacinėmis aplinkomis, mokymo(si) proceso organizavimu ir kitas veiklas. Taigi, buvo pasirinkta dviejų savaičių trukmės stažuotė toje pačioje mokykloje.

Stažuotė prasidėjo nuo veiklų plano tikslinimo su stažuotės vadove, progimnazijos direktore Daina Valackiene. Nors visos veiklos buvo išdėstytos per visą stažuotės laikotarpį, pirma savaitė labiau skirta susipažinimui su mokykla (edukacinės aplinkos, ugdymo proceso organizavimas, bendruomenė, švietimo pagalbos specialistų veikla ir t. t.), pamokų ir įgūdžių ugdymo užsiėmimo stebėjimui, pokalbiams su švietimo pagalbos specialistais ir kasdieniams stažuotės eigos aptarimams su stažuotės vadove.

Visos pirmosios savaitės veiklos buvo naudingos, ypač pamokų stebėjimas ir jų aptarimas su mokytojais. Stebėjimui pasirinkau dvi pradinio ugdymo klases (1 ir 3 kl.) ir keletą pagrindinio ugdymo (6-8 kl.) klasių. Stebėjimo fokusas buvo gana platus: skirtingo amžiaus vaikų mokymosi, elgesio ypatumai, specialiųjų poreikių turinčių mokinių ugdymas bendrojoje klasėje, mokinių pažintinių procesų aktyvinimas, atmosferos klasėje kūrimas, mokinių motyvacijos skatinimas. Vėliau savo pastebėjimus ir iškilusius klausimus aptardavau su pamokas vedusiais mokytojais. Ši stažuotės veiklų dalis labai papildė mano dėstomus dalykus pavyzdžiais iš praktikos, leido pamatyti, kokie metodai ir strategijos veikia viename ar kitame kontekste.

Antroji stažuotės dalis vyko po trijų savaičių pertraukos. Sprendimas daryti pertrauką buvo numatytas iš anksto, atsižvelgiant į darbo krūvį universitete. Taip pat reikėjo šiek tiek laiko antrosios stažuotės dalies veiklų pasirengimui atsižvelgiant į mokyklos bendruomenės poreikius, apie kuriuos sužinojau pirmosios stažuotės savaitės metu.

Antrą stažuotės savaitę daugiausia dėmesio skyriau užsiėmimų mokiniams ir paskaitų mokytojams vedimui, taip pat stebėjau specialiosios pedagogės vedamas pamokas, informacinių technologijų pamoką, dalyvavau progimnazijos bendruomenės renginyje „Šeimos šventė 2022“.

Visos veiklos buvo naudingos, ypač užsiėmimų mokiniams vedimas, kuriose galėjau pritaikyti tai, apie ką dėstau studentams paskaitų, seminarų metu ir matyti, kaip tai veikia realiame mokyklos kontekste (užduočių parinkimas atsižvelgiant į amžiaus tarpsnius, klasės valdymo strategijos, mokinių įtraukimas į veiklas ir kt.). Paskaitos mokytojams apie pykčio valdymo strategijas, mokymosi aplinkos kūrimo ir klasės valdymo psichologinius aspektus išsiplėtojo iki įdomių diskusijų, dalijimosi patirtimi ir davė abipusės naudos.

Specialiosios pedagogės Jovaidės Baronienės vedamų pamokų stebėjimas ir aptarimas praplėtė žinias apie darbą su specialiuosius poreikius turinčiais mokiniais, kai tam tikrų užduočių atlikimas reikalauja išskirtinio dėmesio arba nėra galimybės jas atlikti kartu su visa klase. Informatikos pamokos stebėjimas ir mokytojos Snieguolės Bagočienės surengtas supažindinimas su  išmaniųjų elektroninių technologijų laboratorija „Fab-lab“ atskleidė, kaip galima motyvuoti mokinius, ugdyti jų kūrybiškumą, įtraukti juos į popamokinę veiklą.

Įspūdžiai, įgyta patirtis, užmegzti kontaktai. Stažuotės reikalingumu neabejojau, tačiau dėliojant stažuotės programą buvo šiek tiek dvejonių ir neaiškumo, kaip mane priims mokyklos bendruomenė, ar pavyks tinkamai įgyvendinti visas numatytas veiklas? Džiugu, kad dvejonės greitai išsisklaidė, viskas vyko sklandžiai nuo pirmojo telefono skambučio Vilniaus „Sietuvos“ progimnazijos direktorei Dainai Valackienei iki pat stažuotės pabaigos. Mokyklos bendruomenė priėmė šiltai, stengėsi visur pagelbėti, parodyti, tai, ką turi geriausio. Mokytojai mielai priimdavo stebėti pamokų ir kitų ugdomųjų veiklų, atsakydavo į iškilusius klausimus, išklausydavo mano pastebėjimus. Per dvi stažuotės savaites bendravau su dideliu skaičiumi progimnazijos bendruomenės narių. Dažniausiai savo stažuotės eigą aptardavau su vadove Daina Valackiene, Taip pat paminėsiu keletą mokytojų, su kuriais teko daugiausiai bendrauti ne tik stebint bei aptariant jų dėstomas pamokas, bet ir man pačiai vedant užsiėmimus jų vadovaujamose klasėse. Tai Alma Tunaitytė (1b kl.), Jolanta Bazarienė (3c kl.), lietuvių k. mokytoja metodininkė Aušra Krukonienė, anglų k. vyr. mokytoja Irena Usavičienė, informatikos vyr. mokytoja Snieguolė Bagočienė ir kiti.

Dažnų susitikimų, situacijų aptarimų, ir užsiėmimų stebėjimo metu gerąją patirtį perėmiau iš progimnazijos švietimo pagalbos specialisčių: psichologės Nijolės Butkienės, socialinės pedagogės Danguolės Janušienės, specialiosios pedagogės Jovaidės Baronienės.

Džiaugiuosi, kad pavyko įgyvendinti visas numatytas stažuotės veiklas. Dėkoju Vilniaus „Sietuvos“ progimnazijos direktorei, stažuotės vadovei Dainai Valackienei ir visam mokyklos kolektyvui už suteiktą galimybę pabūti jų bendruomenės nare ir visokeriopą pagalbą įgyvendinant stažuotės programą.

Pabaigai norėčiau pridurti, kad nepaisant to, jog mano stažuotės pagrindinis tikslas siejosi su dėstytojo kompetencijų tobulinimu ir plėtojimu, gilesnis mokykloje vykstančių procesų pažinimas, buvo naudingas ir kitu aspektu. Vilniaus universiteto Psichologijos institute veikiančio Vaiko raidos ir psichoedukacinių tyrimų centro (VRPTC), kurio nare esu, veikla labai tampriai siejasi su ugdymo įstaigomis. Centras vykdo vaiko raidos ir mokymo(si) skirtumų mokslinius tyrimus, rūpinasi psichologinės ir edukacinės pagalbos vaikui praktikos tobulinimu, didelį dėmesį skiria vaiko psichologinio įvertinimo ir psichoedukacinių testų kūrimui ir adaptavimui, prisideda prie Edukacinės psichologijos srities specialistų rengimo, psichologų, mokytojų bei kitų švietimo pagalbos specialistų kvalifikacijos tobulinimo. Taigi, stažuotėje buvo naudinga iš arti pamatyti švietimo pagalbos specialistų darbo specifiką, apimtį, situacijų įvairovę bei sudėtingumą, pasidalinti įžvalgomis apie mokyklos ir universiteto mokslininkų tampresnio bendradarbiavimo svarbą ir galimybes.

 

 

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos