Decart32023 metų birželio 19-23 dienomis Reikjaviko universitete, Islandijoje, vyko antrasis Erasmus+ DECART (Designing Higher Education Curricula for Agility, Resilience, and Transformation, 2022-1-FR01-KA220-HED-000087657) projekto partnerių susitikimas. Pagrindinis šio projekto tikslas – išnagrinėti partnerių šalių (Indonezijos, Islandijos, Lietuvos, Pietų Afrikos, Prancūzijos) ir kai kurių kaimyninių šalių aukštojo mokslo studijų programų modelius atsižvelgiant į tam tikrus kriterijus, būtinus rengiant jaunuomenę ateities darbams. Nagrinėjamos STEM (gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos ir matematikos), verslo ir kitų specialybių bakalauro ir magistro studijų programos.

DECART projektu siekiama sukurti sistemą ir priemonių rinkinį, kuriuo STEM ir vadybos švietimo vadovai galės vadovautis pertvarkydami savo institucijų studijų programas. Ypač dėmesys kreipiamas programų pritaikymui ateities iššūkiams, vadinamajam VUCA kontekste.
VUCA yra anglų kalbos akronimas, kuris apibūdina keturis pagrindinius iššūkius, su kuriais susiduriama šiuolaikiniame pasaulyje. Ši santrumpa gali būti paaiškinama išskleidžiant: „Volatility“ – nepastovumas, „Uncertainty“ – neapibrėžtumas, „Complexity“ – sudėtingumas ir „Ambiguity“ – dviprasmiškumas.
Ši sąvoka buvo pirmą kartą įvesta JAV kariuomenės mokymuose, siekiant apibūdinti kintančią ir nuspėjamą kovos aplinką. Tačiau vėliau VUCA pradėta taikyti versle ir švietimo kontekstuose norint išreikšti besikeičiantį aplinkos pobūdį. Išsamiau galėtume apibūdinti:

  • Nepastovumas susijęs su staigiais ir nenuspėjamais pokyčiais, kurie gali turėti didelę įtaką organizacijoms ir jų veiklai.
  • Neapibrėžtumas apibūdina padėtį, kai informacija ir ateities scenarijai yra neaiškūs arba nenumatomi. Tai sukuria sunkumų priimant sprendimus ir planuojant veiklą.
  • Sudėtingumas susijęs su daugiadimencių ryšių ir sąveikos tarp skirtingų veiksnių bei problemų, kurie gali būti sunkiai suprantami ir įveikiami.
  • Dviprasmiškumas apibūdina situacijas, kuriose informacija gali turėti kelių skirtingų interpretacijų arba galimas veiksmas turi neaiškius rezultatus ar poveikį.
  • VUCA sąvoka padeda atkreipti dėmesį į šiuos iššūkius ir pabrėžia būtinybę adaptuotis, mokytis ir inovuoti, siekiant sėkmingai veikti tokioje nepastovioje ir neapibrėžtoje aplinkoje.

https://www.fsf.vu.lt/administrator/index.php?option=com_content&view=article&layout=edit&id=5594#wf-editor-source

DECART projektas apjungia aukštąsias mokyklas iš Prancūzijos, Pietų Afrikos, Islandijos, Indonezijos ir Lietuvos: IMT Atlantique Bretagne Pays de la France Loire (Prancūzija), Rennes School of business (Prancūzija), Inyuvesi Yakwazulu-Natali (Pietų Afrika), Haskolinn i Reykjavik (Islandija), Yayasan Del (Indonezija) ir Vilniaus universitetas (Lietuva). Partneriai bendradarbiauja siekdami nustatyti inovatyvias STEM ir verslo sričių švietimo programas. Siekiama, kad šiomis programomis dalytųsi projekte dalyvaujantys partneriai, puoselėjant bendradarbiavimo aplinką, skatinančią keistis idėjomis ir gerąja patirtimi.
Projekte daugiausia dėmesio skiriama trims pagrindinėms sritims: programų specifikavimui ir analizei, programų reformai ir pertvarkai bei STEM ir verslo bakalauro ir magistro studijų programų atsparumui įvairiems vidiniams ir išoriniams pokyčiams. Nagrinėdami ir analizuodami šias programas, partneriai siekia įžvelgti jų veiksmingumą ir nustatyti tobulintinas sritis. Projektas suderintas su Europos kvalifikacijų sandara (https://europa.eu/europass/lt/europass-priemones/europos-kvalifikaciju-sandara ), pagal kurią tikslinės programos priskiriamos 6 ir 7 lygiams.
Susitikę parneriai daug dėmesio skyrė aukštojo mokyklų bakalauro ir magistro studijų programų analizei, bendrumams, skirtumams ir dalijimuisi gerąja patirtimi. Viena iš pagrindinių idėjų buvo aptarti VUCA scenarijai. Nepastovumas, neapibrėžtumas, sudėtingumas ir dviprasmiškumas – tai savybės, apibūdinančios sudėtingas ir nenuspėjamas situacijas. Šie konceptai iš tiesų dažnai vartojami diskusijose, susijusiose su strateginiu planavimu, vadovavimu ir sprendimų priėmimu įvairiose srityse. VUCA elementų konkrečioje situacijoje atpažinimas ir supratimas gali padėti asmenims ir organizacijoms geriau pasirengti ir reaguoti į sudėtingumą ir neapibrėžtumą, su kuriais jie susiduria. Pripažindami nepastovumą, neapibrėžtumą, sudėtingumą ir dviprasmiškumą, asmenys ir organizacijos gali kurti strategijas, kurios padėtų orientuotis ir klestėti greitai kintančioje ir nenuspėjamoje aplinkoje.

DECART projekto svetainė: https://hub.imt-atlantique.fr/decart/

Decart4

Partneriai klauso darbo paketų vadovų pristatymų

Decart5.jpg

Modernus ir šviesus Reikjaviko universitetas

Decart7
Profesorė Valantina Dagienė (dešinėje) pristato pagrindinius studijų programų principus.

 

Parengė dr. Eglė Jasutė ir prof. dr. Valentina Dagienė

 

Decart1Decart2

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos