FsF 171Tarptautinės mokytojų dienos proga Vilniaus universiteto Filosofijos fakultetas (VU FsF) kviečia į nemokamą kvalifikacijos kėlimo seminarą „Ką apie savo teises turėtų žinoti kiekvienas mokytojas?“, kurį ves VU FsF Ugdymo mokslų instituto doktorantė, Švietimo politikos centro tyrėja, VU Teisės fakulteto absolventė Rūta Bružienė. Seminaras vyks spalio 10 d. 15 val. VU Filosofijos fakultete (Universiteto g. 9, Vilnius, 207 auditorija) ir nuotoliu. Jo metu, pasitelkiant praktinių situacijų pavyzdžius, bus aptariami teisiniai mokytojo darbo aspektai. Registracija – iki spalio 8 d. 

Jūsų dėmesiui – pokalbis su R. Bružiene apie tai, ko mokytojai gali tikėtis seminare.

Kodėl mokytojams svarbu žinoti savo teises ir būdus jas ginti?

Jau trečius metus vedu seminarus šia tema ir kiekvieną kartą išsinešu jausmą, kad mokytojai ne visada žino savo teises ir sugeba tinkamai ginti savo interesus. Deja, pasitaiko atvejų, kai tuo nežinojimu ir mokytojų geranoriškumu yra naudojamasi. Todėl manau, kad mokytojams, nuolat atsiduriantiems tarp skirtingų interesų (mokiniai, tėvai, administracija), svarbu tvirtai jaustis, tiek brėžiant ribas, tiek ginant savo interesus, kai ribos peržengiamos. Man įstrigo vieno seminaro dalyvio žodžiai: „Kaip aš galiu vaikams sakyti, kad jie turi „stovėti už save“, kai pats negaliu apsiginti nuo neteisybės darbe.“ Tikiu, kad mokytojų teisinis raštingumas prisideda prie visuomenės teisinio išprusimo didėjimo.

Ką pasakosite seminare? Ko dalyviams tikėtis?

Kalbėsime apie kelis aspektus. Aptarsime darbo teisę ir kokios paramos mokytojas gali tikėtis iš kitų mokyklos bendruomenės narių, administracijos, tėvų, kokios sąlygos turėtų būti sudaromos mokytojui darbe. Taip pat aptarsime mokytojų pareigas, kurios vėlgi susijusios tiek su darbo teise, tiek su įvairiais aspektais, tokiais kaip fizinis kontaktas su mokiniais, duomenų apsauga, mokinių saugumo užtikrinimas ir pan. Tai dažnai pasitaikančios situacijos, kurios yra reglamentuojamos, tačiau ne visi yra išsamiai susipažinę su tuo reglamentavimu. Ne mažiau aktuali tema yra tėvų (globėjų) ir mokytojo santykis ugdymo procese: kaip išlaikyti teisių ir pareigų balansą. Galiausiai, trumpai pristatysiu esminius ginčų sprendimo principus ir teisinius būdus. Trumpiau tariant, seminare noriu paprastai, per pavyzdžius, supažindinti su teise ir kaip ji gali padėti.

Papasakokite apie save. Esate baigusi teisės studijas, po to pasukote į ugdymo mokslus. Kodėl susidomėjote švietimo teise?

Tai nėra vienintelė mano domėjimosi sritis, bet pastebėjau, kad teisinis žmonių raštingumas nėra labai aukštas – dalykai, kurie man atrodo savaime suprantami ir paprasti, žmonėms, neturintiems teisinio išsilavinimo, atrodo sudėtingi. Todėl matau didelę prasmę edukuoti žmones šioje srityje. Teisės žinios įgalina efektyviau spręsti problemas, ginti save, kai to reikia.

Teisės studijos man labai patiko, suteikė ne tik tvirtą žinių pagrindą, bet ir suformavo darbo etikos principus. Tuo metu dirbau teisinį darbą, bet jis, nors ir buvo labai įdomus ir dinamiškas, nedžiugino. Pradėjau dairytis į aukštojo mokslo lauką, kurio problematika ir vykstančios reformos domino nuo pat studijų pradžios. Šis domėjimasis atvedė į Švietimo politikos ir administravimo magistro studijas VU Filosofijos fakultete. Po kelerių metų nutarusi tęsti studijas doktorantūroje ir tyrinėti aukštojo mokslo politikos lauką, darbo vadovu nedvejodama pasirinkau prof. Rimantą Želvį, kuris geriausiai Lietuvoje išmano švietimo politikos sritį. Doktorantūros studijų metu įsitraukiau ir į pedagogų rengimo studijas kaip dėstytoja, taigi mokslinio domėjimosi sritis išsiplėtė iki viso švietimo politikos ir vadybos lauko.